måndag 16 juli 2018

”Plåtmannen” av Sarah Winman


Ellis och Michael träffas först gången när de är tolv, och de blir genast bästa vänner. Under tonåren kommer deras vänskap dock utvecklas till att vara mer än bara det. Men ett tiotal år senare träffar Ellis Annie och de gifter sig. Länge är Ellis, Annie och Michael oskiljaktiga vänner, men så en dag försvinner Michael. Han är borta i flera år, innan han en dag dyker upp lika plötsligt som han försvann. Vi kommer in i berättelsen år 1996, när Ellis är i 45-årsåldern. Han lever ensam, efter att ha förlorat sin fru, och vet fortfarande inte var Michael befann sig de åren då han var försvunnen ur deras liv. Men så en dag hittar han av en slump Michaels gamla dagbok, och ett hemligt liv uppdagas.
Jag älskar Plåtmannen! På bara 155 sidor lyckas Sarah Winman berätta om hjärtskärande och fängslande livsöden. Det är en stor bok i ett litet format, en tung historia som är omöjlig att värja sig mot. Det här är inte en lättläst bok, det är inte en lycklig berättelse, men det är en fantastisk läsupplevelse. Det är tungt, sorgligt och vemodigt, men ändå så vackert berättat! Plåtmannen har verkligen allt jag kan önska mig i en roman: kärlek, olycklig kärlek, vänskap och ensamhet.  En roman där det mitt i allt mörker ändå finns ett hopp och en kärlek till livet. Jag har egentligen bara en sak att säga: läs den!
Betyg: 5 av 5
 
Titel: Plåtmannen
Författare: Sarah Winman
Sidor: 155
Förlag: Louise Bäckelin förlag
Utgivningsår: 2017 (På svenska 2018)
 
Stort tack till Louise Bäckelin förlag för recensionsexemplar av romanen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar