torsdag 17 oktober 2019

”En kvinnas övertygelse” av Meg Wolitzer


Första gången Greer möter den feministiska ikonen Faith Frank är på en tillställning på college. Greer, som aldrig tidigare har funderat över feminismen, blir starkt påverkad av Faith. När Faith ger henne sitt visitkort blir Greer smickrad, men hon skulle aldrig kunna drömma om att hon några år senare kommer att söka jobb hos denna karismatiska kvinna. Och hon har ingen aning om vad detta jobb kommer föra med sig – både positivt och negativt.
En kvinnas övertygelse handlar om feminism, om vad det egentligen innebär att vara feminist. Men den handlar också mycket om makt och lojalitet. Den handlar om feminister som ska stå upp för sina medsystrar, men inte alltid gör det när det väl gäller. Den handlar om att bryta förtroenden och svika vänner. Den handlar om hur pengar styr världen och hur image är allt. Och den handlar också om människor som står upp för sina värderingar och verkligen jobbar för att hjälpa andra.
Jag tycker mycket om den här boken, men ibland känns den lite väl lång och utdragen. Ibland känns handlingen ointressant, men när boken är utläst och jag ser på den som helhet så är den väldigt intressant. Jag trodde inte att den skulle stanna kvar någon längre stund hos mig, men det har den gjort. Jag tänker ibland på karaktärerna, på deras val och på deras liv. Jag är själv feminist och reflekterar mycket över det under läsningen. Finns det någon feministisk ikon jag sätter högre än ”vanliga” människor? Finns det någon jag skulle offra allt för att få vara i närheten av? Jag har svårt att tro att jag skulle ge upp så mycket som Greer gör för Faith, men samtidigt så är det ju det som gör boken intressant. Greer dyrkar verkligen sin mentor och gör allt för att inte göra henne besviken. Ju mer jag tänker på boken desto mer tycker jag om den, även om den känns lång och händelsefattig emellanåt. Jag rekommenderar den dock till den som är intresserad och kommer absolut läsa mer av Meg Wolitzer i framtiden.
Betyg: 3,5 av 5

Titel: En kvinnas övertygelse
Författare: Meg Wolitzer
Sidor: 482
Förlag: Bookmark
Utgiven: 2018

Stort tack till Bookmark förlag för recensionsexemplar av boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar