fredag 8 november 2019

”Skräcken på Wakenhyrst” av Michelle Paver


Året är 1966 då enstöringen Maud äntligen bjuder in en journalist till det ensliga godset Wake’s End för att berätta om det som hände ett halvt sekel tidigare. Vad var det som fick hennes far att döda en ung man till synes utan anledning? Mauds berättelse tillsammans med hennes pappas dagboksanteckningar ger en bild av en man på väg allt djupare in i galenskapen. Maud är det enda vittnet till det brutala mordet hennes far begår, och kanske är hennes del i historien inte så marginell som den först verkar.
Jag hade minst sagt höga förväntningar på den här boken. Jag läste Pavers spökroman Evig natt ganska nyligen och älskade den, och hur kan jag då inte kasta mig över Skräcken på Wakenhyrst som beskrivs som en gotisk skräckhistoria. Att det är en gotisk roman kan jag hålla med om – här finns det stora ensliga huset och en persons resa in i galenskapen – men så mycket skräck finns här inte. Jag kan inte påstå att romanen är skrämmande alls. Vad jag däremot tycker att den är, tyvärr, är tråkig. Jag känner att jag kämpar mig igenom en bok där inte mycket händer. Ofta är Paver och nosar på något intressant, men sedan följer långa utdrag av faderns dagbok och mitt intresse för berättelsen försvinner. Det är synd, för Paver har en väldigt bra grundidé för romanen. Jag brukar tycka mycket om gotiska berättelser, men den här föll mig inte alls i smaken. Den är välskriven och jag tvivlar inte på att Michelle Paver är en bra författare, jag tyckte bara att den var tråkig. I slutet får vi dock veta en liten men viktig detalj som vägde upp betyget lite för mig, men överlag fick jag kämpa mig igenom en bok jag inte hade något nöje av. Jag är säker på att många kommer läsa och älska den här, men jag är inte en av dem. Och om du vill läsa något läskigt bör du se dig om efter något annat. Dock så har jag inte gett upp helt när det gäller Michelle Paver. Som sagt så älskade jag Evig natt och kommer därför troligtvis läsa mer av henne i framtiden. Och har du inte läst något av Paver tidigare så föreslår jag att du läser Evig natt istället för Skräcken på Wakenhyrst 
Betyg: 2,5 av 5

Titel: Skräcken på Wakenhyrst
Författare: Michelle Paver
Sidor: 345
Förlag: Bokförlaget Semic
Utgiven: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar