fredag 3 januari 2020

Mina favoritböcker 2019

Det här är de tio böcker som gjorde störst intryck på mig under läsåret 2019:


 
Ariane av Myriam Leroy
Om tonårstid och destruktiv vänskap.
 
 
 
 
Jag for ner till bror av Karin Smirnoff
Norrland, trasiga familjer och ett helt eget språkbruk. Även uppföljaren är fantastisk.
 
 
 
 
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
Nigeria, inbördeskrig och inte alltid helt enkla relationer.
 
 
 
 
Friläge av Yrsa Keysendal
Förödande vänskap och vackert språk.
 
 
 
 
Kärlekens Antarktis av Sara Stridsberg
Fantastiskt språk och förkrossande historia.
 
 
 
 
Folk med ångest av Fredrik Backman
Rolig, spännande och får en att må bra.
 
 
 
 
I händelse av min död av Kerstin Weigl och Kristina Edblom
Viktig bok om mäns våld mot kvinnor.
 
 
 
 
Det mest förbjudna av Kerstin Thorvall
Modern feministisk klassiker som jag läst förut och kommer att läsa igen.
 
 
 
 
Barnet av Olivia Bergdahl
Sonettkrans som rörde mig till tårar.
 
 
 
 
Farlig midsommar av Tove Jansson
Underbar bok som passar lika bra till vuxna som barn. Gäller alla böcker om Mumintrollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar