onsdag 30 september 2020

”Längs den lila linjen” av Deepa Anappara

 

Jai älskar polisserier och han tycker att han är minst lika smart som poliserna som löser brott på tv. När en av Jais klasskamrater försvinner bestämmer han sig för att lösa fallet. Han övertalar sina vänner Pari och Fazi att bli hans assistenter och tillsammans ger de sig ut på en jakt genom Indiens basarer och marknader för att försöka hitta den försvunna pojken.

Deepa Anappara har skrivit en roman som på sätt och vis baserar sig på verkliga händelser. I Indien försvinner ca 180 barn varje dag, många av dem fattiga eller hemlösa, och polisen gör väldigt lite för att hitta dessa barn. Med sin debutroman vill Deepa Anappara uppmärksamma detta, och hon gör det väldigt bra. I Längs den lila linjen beskrivs ett Indien jag inte visste fanns. Ett Indien där barn kidnappas och polisen är korrumperad och ser åt ett annat håll. Vi får följa fattiga familjer som arbetar för de rika och som är rädda för polisen. Pojken Jais jakt på sin försvunna klasskamrat börjar som en lek, men då fler barn från grannskapet försvinner blir situationen allt mer allvarlig. Jag tycker väldigt mycket om den här boken. Jag tycker om Jai och hans familj och vänner, jag tycker om miljöbeskrivningarna fast de väldigt ofta är äckliga, och jag tycker om berättelsen om de försvunna barnen. Boken känns väldigt äkta samtidigt som den är spännande och intressant. Jag läser sällan böcker som utspelar sig utanför Europa eller USA och är väldigt glad att jag läst denna skildring av dagens Indien. Längs den lila linjen är en bra, välskriven och viktig bok som jag hoppas fler läsare ska få upp ögonen för.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Längs den lila linjen

Författare: Deepa Anappara

Sidor: 323

Förlag: Polaris

Utgiven: 2020

 

Stort tack till bokförlaget Polaris för recensionsexemplar av boken! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar