tisdag 3 augusti 2021

”Lämna världen bakom dig” av Rumaan Alam

 


Amanda och Clay lämnar Brooklyn för att tillsammans med sina två barn bo en vecka i en lyxig villa de hyrt på Long Island. Huset ligger avlägset i skogen och de njuter av tystnaden och badar i poolen. Men deras semester blir inte som de tänkt sig. På kvällen andra dagen i huset knackar det på dörren. Utanför står ett äldre par som påstår sig vara husets ägare. De säger att New York drabbats av ett elavbrott och att de därför begett sig till Long Island. Internet fungerar inte, det finns ingen mobiltäckning och tv:n har ingen sändning. Nu måste de sex personerna försöka samsas under samma tak, men kan de egentligen lita på varandra? Och vad är det som händer i den värld de har förlorat kontakten med?

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva Lämna världen bakom dig. Det är som en apokalyptisk roman, men där vi inte tar del av apokalypsen. Vi befinner oss på avstånd från det som händer. Och ändå så är den här romanen väldigt spännande. Spänningen ligger i de små sakerna. I osäkerheten mellan karaktärerna, som aldrig riktigt tycks veta vad för roll de har eller hur de ska bete sig mot varandra. I de glimtar vi får från omvärlden, men som personerna vi följer i boken inte har någon aning om. I Lämna världen bakom dig finns teman som rasmotsättningar och maskulinitet. Amanda och Clay är vita, husets ägare är det inte, och det får betydelse för hur karaktärerna beter sig. Clay känner också press på att vara ”mannen i huset”, att vara den som tar kommando och räddar alla, vilket inte kommer gå riktigt som han har tänkt sig. Inför den verkliga katastrofen är vi alla lika små, eller?

Lämna världen bakom dig är en bok där inget händer och allt händer på samma gång. Där en obehaglig känsla sakta kryper sig närmare inpå. Den är välskriven och svår att lägga ifrån sig. Spännande och skrämmande. Jag tyckte så mycket om den här boken! Direkt när jag läst ut den ville jag läsa den igen. Jag tyckte speciellt mycket om barnen i boken, som befinner sig i tonåren. De är inte så ofta i centrum men får ändå stor betydelse för handlingen. Jag tänker mycket på den här romanen och jag hoppas att många läsare vågar ge den en chans. Lämna världen bakom dig kommer inte lämna mig på väldigt länge.

Betyg: 4,5 av 5

 

Titel: Lämna världen bakom dig

Författare: Rumaan Alam

Sidor: 250

Förlag: Albert Bonniers förlag

Utgiven: 2020 (På svenska 2021)

 

Stort tack till Albert Bonniers förlag för recensionsexemplar!

4 kommentarer:

  1. Vilken intressant idé för en bok ändå, känns lite annorlunda jämfört med liknande böcker och det gör en ju definitivt nyfiken på att läsa! Roligt när folk vågar tänka lite utanför boxen, så att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, väldigt intressant idé och väldigt bra genomfört också. Jag uppskattade verkligen att boken skilde sig från andra böcker om samma ämne.

      Radera
  2. Jag håller verkligen med dig! Jag ogillar apokalyps och dystopi och ”det kloka barnet” som Jihde i Mellan raderna-podden så träffande kallar det. Det här var ändå någonting annorlunda. Jag hoppas filmatisering med Julia Roberts och Diesel Washington blir av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas också att filmatiseringen blir av. Jag tror att den här boken skulle passa väldigt bra som film.

      Radera