torsdag 19 januari 2023

”Min dyra ögonsten” av Marieke Lucas Rijneveld

 


Veterinären och familjefadern Kurt har förälskat sig i en fjortonårig flicka på en av gårdarna som han brukar besöka i jobbet. Han vet att det han känner är förbjudet, men kan inte hålla sig ifrån henne. Den här boken är hans kärleksförklaring till den unga flickan, samtidigt som den riktar sig till de rådmän som står i färd att döma honom.

Efter att ha läst Marieke Lucas Rijnevelds debutroman Obehaget om kvällarna stod en sak klart; jag kommer att läsa allt som denna författare ger ut. Samtidigt så var jag lite nervös för att läsa hans andra bok, lite rädd för att den inte skulle kunna mäta sig med debuten, men jag var orolig i onödan. Min dyra ögonsten är en nutida Lolita-berättelse som utspelar sig på den nederländska landsbygden. Det är en rå, tät och obehaglig roman. Precis som med Obehaget om kvällarna är det nästan omöjligt att lägga boken ifrån sig. Här finns dessutom inga styckesindelningar, vilket inte lämnar något andrum till läsaren. Vi befinner oss ständigt i Kurts huvud och det går inte att värja sig från hans tankar. Jag är medveten om att många inte förstår varför man vill läsa en roman berättad från en pedofils perspektiv, och det här är verkligen inte en bok för alla. För oss som gillar ”feel-bad” är det dock nästan ett måste att läsa den. Det är en oerhört mörk roman som kryper sig in under skinnet på en. Jag tänker fortfarande på Rijnevelds debut Obehaget om kvällarna minst en gång i veckan, fast det var över ett år sedan jag läste den, och jag vet att det kommer bli lika med Min dyra ögonsten. Rijneveld har en förmåga att skriva scener som stannar kvar hos en, även om man kanske helst hade velat glömma dom. Hans böcker är fulla av misär och obehag, men dom är samtidigt så bra skrivna att man inte kan sluta läsa. Jag rekommenderar inte Min dyra ögonsten till alla, för den kräver en viss sorts läsare, men jag kan nästan lova att den som tyckte om Obehaget om kvällarna kommer att älska den här.

Betyg: 4,5 av 5

 

Titel: Min dyra ögensten

Författare: Marieke Lucas Rijneveld

Sidor: 329

Förlag: Tranan

Utgiven: 2021 (På svenska 2022)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar