tisdag 19 september 2023

”Jag är inte sådan här egentligen” av Marie Aubert

 


Det är Linneas konfirmationshelg. Hon borde vara glad, men mest av allt saknar hon sin bästa vän som inte längre vill träffa henne. Hon vet inte vad hon ska göra för att få prata med sin vän igen. Linneas faster Hanne återvänder till hembyn efter en operation som gjort henne smal. Nu ska hon visa alla som retade henne under uppväxten när hon var tjock, men det blir långt ifrån hur hon föreställt sig det. Linneas pappa Bård borde även han vara glad. Den lyckade familjefadern. Men han har en hemlighet som kan komma att förändra hela hans liv. Och bredvid dem alla står Nils, Linneas farfar som bara vill att alla ska må bra.

Jag har läst och tyckt mycket om både Marie Auberts novellsamling Får jag följa med dig hem och hennes tidigare roman Vuxna människor, så när hennes senaste roman kom på svenska var det inget tvivel om att jag skulle läsa den med. Precis som i romanen Vuxna människor handlar mycket om familj och vår roll i familjen. Handlingen kretsar också mycket kring hur vi uppfattar oss själva och hur vi tror att andra uppfattar oss. Hos karaktärerna i boken finns en längtan efter att bli sedda och älskade. Olika karaktärer får komma till tal i olika kapitel. De har svårt att förstå varandra och andra i sin omgivning. Marie Aubert har förmågan att berätta mycket på få sidor, så även här. Jag är inte sådan här egentligen är en roman där allt och inget händer på en och samma gång. Den är intressant och svår att lägga ifrån sig när man väl har börjat läsa. Jag är säker på att de som tyckt om Marie Auberts tidigare böcker kommer tycka om även den här. Och jag är säker på att jag kommer fortsätta läsa böcker av författaren så länge hon fortsätter att skriva dem.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Jag är inte sådan här egentligen

Författare: Marie Aubert

Sidor: 197

Förlag: Wahlström & Widstrand

Utgiven: 2022 (På svenska 2023)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar