fredag 13 oktober 2023

”Barnsköterskan” av Stacey Halls

 


Ruby är en omtyckt barnsköterska med en utmärkt utbildning, men när familjen hon arbetar för bestämmer sig för att flytta utomlands säger hon upp sig. Det är ovanligt att barnsköterskor avslutar sitt arbete på det sättet, men Ruby är lovordad och lyckas få en ny plats hos paret England. De har rötter i en dynasti av kvarnägare och deras gård Hardcastle ligger avsides. Ruby försöker göra sig vän med de övriga tjänarna men förgäves. Dessutom verkar underliga saker hända kring den mystiska Mrs England och Ruby börjar fundera på hur det egentligen står till med makarna. Kanske döljer det sig något mer bakom deras perfekta fasad.

Barnsköterskan är den tredje boken av Stacey Halls jag läser och den ger mig samma känsla som de första två. Den är trevlig och bitvis spännande läsning, men jag tror inte att historiska romaner är något för mig. Den här utspelar sig visserligen senare än de två andra, i början på 1900-talet, men det gör liten skillnad. De som har läst och tyckt om Stacey Halls tidigare kommer känna igen sig och säkert tycka om den här med, och det känns som att det är det enda jag har att säga om den här romanen. Jag tänker inte påstå att jag aldrig kommer läsa en historisk roman igen, men om eller när jag gör det kommer det troligtvis inte vara Stacey Halls. Det känns som att jag känner hennes stil rätt bra nu och den är trevlig men inte mer än så. Jag älskar att läsa om 1970- och 1980-talet, men längre bak än så vill jag sällan bege mig. Kanske kommer det komma en tid då jag kommer älska historiska romaner, men den tiden är inte nu. Men för dig som tycker om historiska romaner tror jag att Stacey Halls är en utmärkt författare och Barnsköterskan en bra bok.

Betyg: 3 av 5

 

Titel: Barnsköterskan

Författare: Stacey Halls

Sidor: 314

Förlag: Bokfabriken

Utgiven: 2021 (I Sverige 2022)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar