onsdag 31 juli 2019

”Kärlekens Antarktis” av Sara Stridsberg


Den här boken handlar om ett mord. Det är ingen deckare, ingen kriminalroman, ingen bok där man jagar mördaren eller där vi ens får veta varför mördaren begår brottet. Det handlar inte om mördaren – det handlar om offret. En ung kvinna som blir brutalt styckmördad ges här en röst. Hon berättar om mordet, genom hela boken, om sitt liv och vad som ledde fram till brottet. Det är ett liv fyllt av droger och utanförskap. Saknad efter en död bror och en bortlämnad dotter. Men kvinnan berättar också om tiden efter döden. Om vad som händer med de kvarlevande, mor och far, och de bortlämnade barnen. I en stark roman ges den som vanligtvis inte får berätta sin historia en röst och det är omöjligt att värja sig för den.
Det här är den andra romanen jag läser av Sara Stridsberg, så jag var beredd på en stark berättelse och ett vackert språk, och det var precis vad jag fick. Normalt när vi läser om mord handlar det om att hitta mördaren och motivet till handlingen, men här är det ointressant. Det enda som räknas är att ge offret sin röst, sin berättelse. Och det är inte helt enkelt att läsa Kärlekens Antarktis. Den är känslosam och letar sig in under skinnet på läsaren, sätter sig i hjärtat och ibland i halsgropen. Vi läser om ett ganska tragiskt och trasigt liv. Ett liv som vi inte förvånas över att det slutar som det gör. Som jag väntat när det gäller Stridsberg är språket närmast poetiskt, och om man som jag tycker om när hemska saker beskrivs på ett vackert sätt kommer man att älska den här boken.
Om man känner till mordet på Catrine Da Costa på 1980-talet är det svårt att läsa den här boken utan att dra paralleller till just det brottet. Sara Stridsberg skriver i ett tillägg i boken att den inte bygger på verkliga händelser eller personer, men kanske är det ändå medvetet henne att hålla berättelsen så nära just denna kvinna. Kanske är det just henne Stridsberg vill ge en röst, eftersom Catrine försvinner bakom alla skandaler som uppkom under den utredningen. Men även om man läser boken med Catrine i bakhuvudet så är det en fantastisk roman. Att ha kännedom om det brottet tar inget ifrån själva boken. För mig som intresserar mig för svenska mordfall så gav det nästan boken en extra mening att den ligger så nära historien om Catrine Da Costa. Men jag tycker såklart man ska läsa Kärlekens Antarktis oavsett om man har kännedom om fallet eller inte.
Kärlekens Antarktis är en fantastisk roman. Den är känslofylld och gripande, poetisk och vacker. Det här är absolut en av de bästa böcker jag läst under 2019, och jag rekommenderar alla att läsa den!
Betyg: 5 av 5

Titel: Kärlekens Antarktis
Författare: Sara Stridsberg
Sidor: 313
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar