tisdag 20 augusti 2019

”Avlivningskliniken Tusenskönan” av Martina Montelius


June närmar sig 50. Hon har aldrig lidit brist på något i hela sitt liv och vill att hennes död ska spegla det lyxiga liv hon levt. Därför har hon skrivit in sig som premiumkund på avlivningskliniken Tusenskönan. Hon ska dö en vacker död. Men väl på kliniken uppstår problem. En annan kund – en ung kvinna från uppenbart lägre förhållanden än June – har fått sin avlivning uppskjuten. Den unga kvinnan är rasande, pressen bankar på dörren och folk protesterar utanför. Kommer Tusenskönan överleva pressens skriverier och folkets uppror. Och hur kommer det bli med Junes avlivning.
Jag ska vara ärlig. Jag hade höga förväntningar på den här boken, men blev tyvärr väldigt besviken. På grund av det allvarliga temat hade jag väntat mig en mer humoristisk bok, och visst, en del tycker kanske att boken är rolig, men jag är inte en av dem. På baksidan citeras Helsingborgs Dagblad: ”Drottningen av skrattet-i-halsen”, men för mig fanns det inget skratt, varken i halsen eller någon annanstans. Mest stör jag mig på karaktärerna som är så överdrivna att de blir till karikatyrer. June är inte bara överklass, hon är antifeminist och rasist och hatar alla som inte lever upp till hennes nivå. Den unga Alida är å sin sida från samhällets andra ytterkant – fattig uppväxt med sexuella övergrepp och dåliga familjeförhållanden. Kanske känner författaren att hon måste dra karaktärerna så långt ut i kanterna för att vi ska gå med på att de vill dö, men jag blir bara trött på dem och himlar med ögonen åt hur stereotypiska de är. De enda karaktärer i boken som jag egentligen vill läsa om är klinikchefens två assistenter och tillika exfruar. De är de enda karaktärer som roar mig och det räcker inte speciellt långt. Nej, det här var verkligen ingen bok för mig. Jag är osäker på om jag kommer läsa något mer av Martina Montelius. Kanske läser jag en bok till för att se om det är författaren eller bara den här boken som inte faller mig i smaken. Jag har dock läst flera positiva recensioner om Avlivningskliniken Tusenskönan så kanske är det bara jag som inte fattar hur bra boken är och jag är den som tycker annorlunda än alla andra i detta fall. Kanske borde du läsa och bilda dig en egen uppfattning, men jag kan inte påstå att jag rekommenderar boken. Tyvärr.
Betyg: 1,5 av 5

Titel: Avlivningskliniken Tusenskönan
Författare: Martina Montelius
Sidor: 185
Förlag: Atlas
Utgiven: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar