tisdag 27 augusti 2019

”Folk med ångest” av Fredrik Backman


”Det här är en historia om en bro, och idioter, och ett gisslandrama, och en lägenhetsvisning. Men det är också en kärlekshistoria. Flera stycken, faktiskt.”
En rånare slår till mot en bank, som visar sig vara kontantfri, rusar skamsen ut på gatan och ser en polis, som visar sig vara en parkeringsvakt. Rånaren får då panik, springer in i närmaste hyreshus och in i en lägenhet som har visning. Så tar rånaren mäklaren och alla på visningen som gisslan. Rånaren kommer senare att släppa gisslan, men när polisen stormar lägenheten är den tom. Var är rånaren? För att ta reda på det tvingas polisen förhöra alla i gisslan, och det kommer visa sig vara mer komplicerat än någon kunnat tänka sig.
Folk med ångest är min första bok av Fredrik Backman. De flesta undrar nog varför. För att jag inte gillar hypade böcker, skulle jag kanske svara, eller för att jag inte läser roliga böcker. Fast inget av det är egentligen sant. Anledningen till att jag inte har läst något av Backman tidigare är att jag har trott att jag inte skulle tycka om böckerna. Första gången jag såg Folk med ångest tänkte jag att ”den där kommer jag definitivt aldrig läsa, den har det fulaste omslag jag kan tänka mig”, men en vän övertalade mig att inte döma boken utifrån omslaget. Tack Jenny! Jag älskar den här boken! I början stör jag mig på alla karaktärer, men innan boken är slut har allt vänt och jag tycker om alla. Boken är rolig och sorglig – allvarlig och tokig. Men mest av allt är boken som en stor varm kram. Den får mig att tro på människans godhet. Jag hade fel när det gällde Backman, jag tycker om hans sätt att skriva och jag ska definitivt läsa fler av hans böcker.
Har du inte läst Folk med ångest? Vad väntar du på? Du kommer inte bli besviken!
Betyg: 5 av 5

Titel: Folk med ångest
Författare: Fredrik Backman
Sidor: 346
Förlag: Forum
Utgiven: 2019

2 kommentarer:

  1. Jag försökte lyssna på den men tyckte inte alls om den. Gav upp. Har tyckte om Ove och Britt-Marie, men faktiskt inget annat jag läst av Backman. Jag känner mig som en udda fågel för Backman är ju en sån där författare som man liksom bara ska älska tycks det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så känner jag ofta när jag inte gillar en bok som alla andra älskar. Fast samtidigt finns det ju böcker som jag älskar som andra inte verkar tycka om. Och visst vore det tråkigt om alla tyckte lika hela tiden. Synd att du inte gillade "Folk med ångest", och skönt att höra att inte alla älskar Backman, utifall jag inte gillar fler böcker av honom. :)

      Radera