torsdag 5 september 2019

”Vissla i mörker” av Emma Healey


Under en resa på landsbygden försvinner femtonåriga Lana spårlöst. Hon hittas fyra dagar senare, nerkyld och med sår över hela kroppen, men hon hävdar att hon inte minns var hon varit eller vad som hänt henne. Efter incidenten blir hon mer inbunden, vill inte gå till skolan, vägrar åka tunnelbana och sover med lampan tänd. Lanas mamma Jen misstänker att Lana minns mer av vad som hände under försvinnandet än hon vill erkänna. Jen försöker få sin dotter att prata med henne, men misslyckas och känner sig alltmer som en misslyckad förälder. Hur ska Jen nå fram till sin dotter och kommer hon någonsin få veta vad Lana varit med om?
Jag älskade Emma Healeys debutroman ”Elizabeth är försvunnen” som kom för några år sedan, så det var självklart att jag skulle läsa även hennes nästa bok. Vissla i mörker har många likheter med debuten: ett mysterium som ska lösas och en huvudkaraktär som mot polisen och familjens inrådan försöker lösa detta mysterium. Jag tycker väldigt mycket om Vissla i mörker, men den är inte riktigt lika bra som Healeys första bok. Jag saknar humorn som fanns i Elizabeth är försvunnen och blir aldrig lika indragen i berättelsen, men så är det ofta med författare som skrivit hyllade debutromaner. Det här är dock ingen dålig bok. Under större delen av läsningen tycker jag väldigt mycket om den, speciellt karaktärerna. Det är intressant att läsa om Jen som nästan går in i galenskap i jakten på att få veta vad som hänt hennes dotter. Och som läsare vill jag såklart också veta vad det var som hände då Lana försvann. Många har skrivit i sina recensioner att de tyckte att mittendelen var tråkig men att slutet var bra – jag tycker tvärt om. Jag är inte uttråkad under läsningen och tänker länge att den här boken kommer få ett högt betyg, tills jag kommer till slutet. Jag tycker inte om slutet. Eller, jag tycker i princip om slutet men kan knappt läsa de sista 20 sidorna pga en fobi jag har, så det kan inte hjälpas att det drar ner betyget ett snäpp. Helt personligt, men så är väl också all läsning helt personlig. Jag tycker dock att Vissla i mörker är en bra bok, och jag rekommenderar gärna andra att läsa den. Och jag kommer absolut att läsa vad än Emma Healey skriver härnäst.
Betyg: 3,5 av 5

Titel: Vissla i mörker
Författare: Emma Healey
Sidor: 332
Förlag: Forum
Utgiven: 2018 (På svenska 2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar