tisdag 24 september 2019

”I händelse av min död” av Kerstin Weigl och Kristina Edblom


Ibland läser vi böcker för att fly från verkligheten och ibland läser vi böcker för att förstå vår verklighet bättre. I I händelse av min död får vi möta en verklighet som är främmande för många av oss, men livsfarlig för dem som lever i den. Journalisterna Kerstin Weigl och Kristina Edblom har undersökt alla fall från år 2000 till år 2009 då en kvinna mördats av en äkta man, en partner eller ett ex – och det är skrämmande läsning. Vi får höra av familjemedlemmar om mordet, ibland från barn som allt för ofta blir vittnen när deras pappa misshandlar och mördar deras mamma. Men det är den verklighet vi alla lever i, det är vad som sker runt omkring oss dagligen, och vi kan inte blunda för det längre.
I en av berättelserna i boken får vi följa Kim. Kim kommer från Söderhamn, min hemstad där jag är född och bor. Här träffar hon sin man och det ställe där de gifter sig syns från hela staden, jag ser det från mitt fönster. Plötsligt blir det inte bara en bok om kvinnor som mördats av sina män, utan en bok om en kvinna och man från mina hemtrakter, och allt blir mer verkligt och nära. Även här sker detta. Det sker överallt, även i min trygga hemstad. Och det gör mig såklart arg, och rädd. Rädd eftersom det inte tycks finnas något sätt att förutse vilka män som kommer visa sig vara kapabla att döda, och arg för att jag som kvinna så ofta är rädd för män. Arg för att vi lever i ett samhälle där kvinnor ses som medansvariga vid misshandel, där de sägs att ”förhållandet är stormigt” när en man slår sin partner. Vi som kvinnor har så mycket att vara rädda för, men ännu mer att vara arga för. Det är upprörande att läsa om hur samhället misslyckas med att skydda kvinnor i utsatta situationer. Vi måste alla bli mer uppmärksamma på vår omgivning, göra allt vi kan för att rädda dessa kvinnor. Det sker allt för ofta att kvinnor mördas av sina män och det borde göras mer för att försöka ändra på det.
I händelse av min död är ingen lätt läsning, men innehållet är viktigt att läsa om. Det här är årets kanske viktigaste bok och borde läsas av alla. En fruktansvärd, men livsviktig bok helt enkelt.
Betyg: 5 av 5

Titel: I händelse av min död
Författare: Kerstin Weigl och Kristina Edblom
Sidor: 273
Förlag: Natur och kultur
Utgiven: 2019  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar