tisdag 10 september 2019

”Det lungsjuka huset” av Matilda Gyllenberg


Förorten Lockum består av stora fina hus, som borde bada i ljus, men i ett av dem bor en kvinna som känner sig instängd. Hon har totalrenoverat huset för att få det luftigt och fint, men hon känner att hon går omkring i dunkel, och hon är missnöjd med sitt liv. Men allt kommer att vända. Hon kommer över en dagbok skriven av Hild, en kvinna som tillsammans med sin lilla son kom till Lockum för 30 år sedan. Men vem var Hild och vad hände egentligen med hennes barn? De två kvinnornas historier vävs samman och följer varandra, och det som började som en roman utvecklas snart till en psykologisk thriller. Ett händelseförlopp har sats igång som är omöjligt att stoppa.
Det lungsjuka huset är en ganska besynnerlig bok. Den börjar som en roman, om en kvinna som inte är helt nöjd med sin tillvaro, för att sedan utvecklas till en spännande psykologisk thriller. Och det är en spänning som kryper in under huden på läsaren. Vi anar vad som kommer hända, men vet aldrig säkert och slutet överraskade mig. Det som också överraskar mig är språket, som inte är typiskt för en thriller. Jag skulle säga att de flesta böcker inom genren har ett mycket enklare och mer rakt språk, och även handling, men så är detta inte heller någon renodlad thriller. Boken håller sig mellan två genrer, på ett sätt som faktiskt fungerar, och språket är vackert och fängslande. Jag är ofta väldigt kritisk mot psykologiska thrillers, men den här tycker jag väldigt mycket om. Jag är fångad från första sidan och vill inte lägga den ifrån mig. Jag är speciellt imponerad av hur bra Det lungsjuka huset är eftersom det är en debutroman. Jag hoppas verkligen att Matilda Gyllenberg kommer skriva fler böcker, för jag vill läsa mer.
Betyg: 4 av 5

Titel: Det lungsjuka huset
Författare: Matilda Gyllenberg
Sidor: 259
Förlag: Förlaget
Utgiven: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar