torsdag 11 juni 2020

”Varken” av Lisa Förare


Saras tvillingsyster Gabriella är försvunnen sedan två år tillbaka när Sara blir kontaktat av en kvinna vid namn Louise. Louise är intresserad av Sara eftersom Sara kan läsa tankar. Hon lovar henne information om Gabriellas försvinnande om hon ansluter sig till den mystiska organisationen Probonum som så kallad pejlare. När tre flickor försvinner från Fruängen får Sara i uppgift att hitta och hämta hem dem. Det är nu Sara kommer i kontakt med Varken, en skugglik värld som kan både skrämma och locka människor. Och det är också nu som Sara närmar sig svaret på vad som egentligen hänt med hennes syster.
Det är verkligen svårt att kortfattat försöka beskriva vad Varken handlar om. I boken samlas udda figurer och mystiska väsen mitt i storstaden. Jag borde älska den här boken, men det gör jag tyvärr inte. För mig blir det för mycket olika väsen och sidospår för en roman. I Varken har Lisa Förare samlat idéer som skulle räcka till fem romaner, minst. Det blir för kompakt, för rörigt och för mycket att hålla reda på. Jag tycker det är synd att inte vissa väsen fått egna böcker att fördjupas i eller att vissa kapitel i boken inte fått bli egna noveller. Jag läser faktiskt vissa kapitel i boken som fristående korta berättelser. Min favoritdel är ett kapitel som handlar om ett bostadsområde som tycks ha ett slags kollektivt medvetande. För mig hade det kapitlet lika gärna kunnat vara en novell. Men trots detta så är Varken inte en dålig bok. Trots att jag ofta känner mig överväldigad under läsningen så tycker jag om allt det Lisa Förare skriver om. Jag är fascinerad av världen och figurerna i boken, och jag tycker den är spännande. Att det är för många idéer hoptryckta i en roman drar ner betyget, men jag vill ändå gärna läsa mer av Lisa Förare i framtiden. Och jag tycker absolut att Varken är en bok värd att läsa.
Betyg: 3 av 5

Titel: Varken
Författare: Lisa Förare
Sidor: 458
Förlag: Louise Bäckelin förlag
Utgiven: 2019

Stort tack till Louise Bäckelin förlag för recensionsexemplar av boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar