torsdag 4 juni 2020

”Vår” av Ali Smith


Jag har oftast inga större svårigheter när det gäller att recensera böcker. Jag tycker det är kul och delar gärna med mig av tankar och reflektioner. Men ibland dyker det upp böcker som känns nästan omöjliga att recensera. Vår av Ali Smith är en sådan bok. Jag kan inte påstå att jag förstod den här boken, varken handling eller större teman. Mest så känner jag mig dum under läsningen, som att jag har missat något väsentligt och inte är smart nog för just den här boken. Och jag hatar när böcker får mig att känna mig ointelligent.
På bokens baksida står det: ”Vad förenar Katherine Mansfield, Charlie Chaplin, Shakespeare, Rilke, Beethoven, brexit, nutid, dåtid, norr, söder, öst, väst, en man som sörjer svunna tider, en kvinna fången i samtiden? Våren.”
Kanske hade jag tyckt mer om boken, och förstått mer av dess innebörd, om jag hade bättre koll på dessa personer. Nu känner jag mig mest förvirrad. Vi får följa en gammal filmskapare och en mystisk 12-årig flicka, båda på resa genom Storbritannien, men utan någon egentlig handling. Texten och dialogerna är fascinerande och bitvis fantastiska, men det hjälper inte när jag inte förstår helheten. Jag känner mig bitvis kluven till boken, men i slutändan så är det tyvärr en läsning som inte kommer stanna hos mig speciellt länge.
Vår är tredje delen i Ali Smiths så kallade ”årstidskvartett”, och jag har tidigare läst och tyckt om Höst och Vinter. Och även om Vår inte levde upp till mina förväntningar så kommer jag absolut att läsa även Sommar när den kommer på svenska. Som jag förstår håller Ali Smith precis på att skriva den. Även om jag inte riktigt förstår mig på Vår så tycker jag att den som är nyfiken på boken ska läsa den, speciellt den som redan läst de två första delarna i kvartetten. Med stor sannolikhet är det bara jag som inte riktigt förstår mig på den här boken, för den har höga betyg på Goodreads och folk verkar älska den. Men alla böcker kan inte falla alla i smaken och det här var tyvärr inte min kopp te.
Betyg: 2 av 5

Titel: Vår
Författare: Ali Smith
Sidor: 307
Förlag: Atlas
Utgiven: 2019 (På svenska 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar