torsdag 28 maj 2020

”Klein” av Axel Åhman


Novellerna i Klein utspelar sig i Österbotten, där en viss machokultur råder bland männen. Det värsta tänkbara är att vara klein, ett ord som betyder att du är svag, vek eller klen. Ett ord som placerar dig i utanförskap. För i dessa trakter finns det outtalade sociala regler för hur en riktig man ska, och inte ska, bete sig.
Männen som Axel Åhman skriver om i Klein är väl medvetna om hur de passar in bland övriga män i deras närhet. De vet mycket väl när de lyckas, eller misslyckas, med att vara manliga nog. Och vi som läser vet det också. Det är intressant att läsa en bok om manlighet där vi som läsare känner mest sympati med de män som inte passar in i normen, tvärt om från hur männen i det samhälle som beskrivs skulle ha reagerat. Att som man visa sig svag ses fortfarande i många kulturer som otänkbart, men jag hoppas att vi är på väg inför en förändring av det. Den här boken är ett tecken på att alla som lever i dessa machokulturer inte längre är en del av dem.
Jag älskar novellerna i Klein! De är vardagliga, träffsäkra och väldigt roliga. Jag skrattar högt flera gånger åt Axel Åhmans fantastiska formuleringar. Innan läsningen var jag kritisk till om noveller om älgjakt, verktygslådor och bastubad skulle falla mig i smaken, men det gjorde de absolut! Klein är både underhållande och tänkvärd, och jag tycker att alla borde läsa den här boken!
Betyg: 4,5 av 5

Titel: Klein
Författare: Axel Åhman
Sidor: 169
Förlag: Schildts & Söderströms
Utgiven: 2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar