onsdag 13 maj 2020

”Hästpojkarna” av Johan Ehn


Anton har nyss tagit studenten och har fått jobb inom hemtjänsten. En av dem han besöker är Alexander Kovac. Alexander är snart hundra år, vägrar prata och vägrar lämna sitt kök. Anton hittar bilder som väcker hans intresse i Alexanders vardagsrum. bilder på hästar och cirkusartister. När han upptäcker att den gamle kommunicerar genom att stöta sin käpp i golvet växer en vänskap fram mellan männen och Anton försöker ta reda på vem Alexander egentligen är.  
Parallellt får vi följa två pojkar som växer upp på ett barnhem i tjugotalets Tjeckoslovakien. De rymmer och tar jobb på en cirkus där de gör konster på hästryggen. Som unga män reser de till Berlin där de uppträder på den mytomspunna klubben Eldorado. Men nazisterna tar makten och samhället förändras. Finns det någon plats för dem i det nya, hårdare samhälle som växer fram?  
Hästpojkarna är en fantastisk roman! Den handlar om vänskap och kärlek, om hur det är att inte passa in och om hur det är att hitta sin plats i tillvaron. Berättelsen om de två unga cirkusartisterna i 20- och 30-talets Europa är så fängslande att jag knappt ville lägga boken ifrån mig. Jag älskar deras förhållande, som är bland det vackraste jag har läst om. Men allt är såklart inte enkelt och vackert, utan även brutalt och sorgligt. Den här boken kommer att krossa ditt hjärta, men så är det väl alltid med drabbande kärlekshistorier. Slutet är oväntat, men knyter ihop berättelserna på ett snyggt sätt. Vid slutet förvånas, förundras och fascineras jag över den historia jag precis har läst, och jag är tacksam för att jag har fått läsa den här boken. Det är en så fin historia och jag rekommenderar alla, unga som gamla, att läsa Hästpojkarna.
Hästpojkarna är nominerad till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris år 2020.
Betyg: 4 av 5

Titel: Hästpojkarna
Författare: Johan Ehn
Sidor: 353
Förlag: Gilla böcker
Utgiven: 2019  

Stort tack till Gilla böcker för recensionsexemplar av boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar