tisdag 19 maj 2020

”Rolf” av Malin Lindroth

 
”Mitt namn är Rolf Boman. I natt har jag dödat en flicka.” Så skriver Rolf i sin bekännelse, sitt brev till den han väntar ska komma och hämta honom. Rolf berättar om flickan, hur hon kom till hans jobb, hur de bildade ett beroende till varandra och om hur han slutligen dödade henne. Nu väntar han på det oundvikliga ödet.
Rolf är en av alla de män vi inte ser. De grå männen som smälter in i mängden. Han är snart 60 och arbetar som lärarvikarie på Komvux. Det är där han kommer att träffa den flicka som han så småningom ska döda. Boken Rolf är Rolfs egen berättelse, eller kanske snarare bekännelse. Rolf berättar om flickan, om deras förhållande till varandra och om mordet, men han berättar även annat. Han berättar om sitt misslyckade försök till att få en universitetsexamen. Han berättar om sin brist på vänner, och ännu större brist på kärleksliv. Han berättar om hur skötarna på moderns boende ser ner på honom då han alltid är ensam, den eviga ungkarlen. På så sätt får vi se in i livet på denne man som egentligen inte syns.
Det här är min andra bekantskap med Malin Lindroth. Jag har tidigare läst hennes självbiografiska text Nuckan, som jag älskade. På många sätt är Rolf en manlig nucka, fast detta är en roman och inte något verklighetsupplevt. Jag tycker om Rolf mycket på samma sätt som jag tyckte om Nuckan. Jag tycker om att läsa om ensamhet, och jag älskar Malin Lindroths språk och skrivsätt. Det är enkelt och rakt på, utan onödiga utsvävningar. Rolf är kort, lättläst och fantastisk! Och väldigt mörk. Från första sidan förälskar jag mig i texten och kan inte lägga boken ifrån mig. Jag ska absolut kolla upp Malin Lindroths tidigare böcker och om du inte har läst Rolf än så tycker jag verkligen att du ska ge den en chans. Och Nuckan med om du inte har läst den. Efter att ha läst dessa två böcker så tror jag att jag har hittat en ny favoritförfattare.
Betyg: 5 av 5
Titel: Rolf
Författare: Malin Lindroth
Sidor: 160
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2020 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar