lördag 23 maj 2020

”Min mörka Vanessa” av Kate Elizabeth Russell


Vanessa har hunnit bli 32 när en kvinna kontaktar henne på Facebook och undrar om hon också blivit utsatt för sexuella övergrepp av sin tidigare engelskalärare. Kvinnan, som är några år yngre än Vanessa, har gått på samma internatskola som henne och anklagar nu läraren Jacob Strane för ofredande. Vanessa vill inte svara kvinnan, vill inte ha med henne att göra. För det Vanessa hade med Strane var annorlunda, visst var det..?
Min mörka Vanessa är en fruktansvärt obehaglig bok. Men det är också en fruktansvärt bra och viktig bok. Det är en bok som handlar om ett förhållande mellan en 15-årig elev och hennes 42 år gamla lärare. Det handlar om hur Strane närmar sig Vanessa, hur han ger henne böcker som Lolita att läsa och ständigt får det att verka som att det är hon som förför honom. Han manipulerar henne att tro att det är hon som på något sätt styr vad som ska hända mellan dem, får henne att hela tiden bekräfta att hon vill göra saker med honom. Vanessa själv blir så påverkad att hon vägrar att se sig själv som ett offer. Vanessa har ett behov av den bekräftelse hon får. Strane kommer in i hennes liv då hon är skild från sin familj och inte har några riktiga vänner. Han blir hennes hela värld. Även sjutton år senare står Vanessa fast vid sin historia. Hon är säker på att det förhållande hon och Strane hade var äkta kärlek, och det var ett undantag han gjorde med henne för att han förälskade sig i henne. Hon tycker inte att han har förgripit sig på henne och hon tror på Strane när han säger att den andra flickan ljuger, att han aldrig har rört henne. Vanessa har inställningen att man bara är ett offer om man vill vara ett offer, och att hon ville göra allt som hon och Strane gjorde och därför är lika skyldig till förhållandet som honom.
Det är som sagt väldigt obehagligt och tungt att läsa den här boken. Den träffar verkligen som en käftsmäll. Det är en trovärdig och skrämmande bok om övergrepp och samtycke. Det är en bok som får dig att vilja skrika rakt ut av ilska, med det är också en bok som berör på djupet och som är svår att lägga ifrån sig. Det mest tragiska är inte att läsa om själva övergreppen, utan att läsa om hur djupt händelserna sätter sig i Vanessa. Att hon inte ens sjutton år senare, som vuxen kvinna, kan inse att hon blivit utnyttjad är fruktansvärt. Samtidigt så tror jag att det finns mängder av flickor och kvinnor som Vanessa och det är viktigt att berätta deras historia. Det känns lite kluvet att rekommendera andra att läsa en bok som handlar om övergrepp mot en ung flicka, men den här boken är så bra att jag måste uppmana andra att läsa den. Självklart ska du inte läsa den om det här är ett ämne som triggar dig. Fast samtidigt är det ju ett ämne som alla blir mer eller mindre triggade av. Det jag menar är väl att om du känner att du orkar läsa en bok om det här ämnet så är det här boken du ska läsa!
Betyg: 4,5 av 5

Titel: Min mörka Vanessa
Författare: Kate Elizabeth Russell
Sidor: 413
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgiven: 2020

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig till 100% och gav samma betyg. Vad är det som får dig att inte ge den 5 av 5?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag inte gav den en femma pga att jag ibland hade lite svårt att ta mig igenom den. Läsningen tog ganska lång tid för mig eftersom det var så tung läsning. Men det är nog det enda som drog ner den ett litet snäpp för mig personligen.

      Radera