måndag 11 maj 2020

”Grävlingen” av Fredrik P Winter


En gång varje år, natten till den 6 november, blir någon offer för seriemördaren som kallas Grävlingen. Grävlingen tar sig in genom källargolvet hos offret och de båda försvinner sedan spårlöst. Ingen vet vem Grävlingen är, men rykten kommer att börja gå då förläggaren Annika Granlund hittar ett manuskript utanför dörren till kontoret. Manuskriptet har titeln Jag är Grävlingen. Boken blir räddningen för det konkurshotade bokförlaget, men utgivningen möter viss kritik. Och för Annika Granlund kommer boken att få större betydelse än hon någonsin kunnat ana.
Grävlingen beskrivs som en psykologisk thriller med övernaturliga inslag, något jag tycker stämmer väl. Det är en spännande bok som håller ett bra tempo, mycket eftersom de flesta kapitlen är väldigt korta och boken i sig är lättläst. Det är något jag tycker om när jag läser böcker i den här genren, att de håller ett högt tempo och att de därför är svåra att lägga ifrån sig. Och Grävlingen är svår att lägga ifrån sig. Spänningsgenren är egentligen ingen genre jag dras till. Jag läser sällan deckare, kriminalromaner och thrillers, och när jag gör det väljer jag böckerna med omsorg. Grävlingen lät tillräckligt annorlunda för att fånga mitt intresse och den är tillräckligt intressant för att inte göra mig besviken. Jag trodde att de övernaturliga inslagen var de jag skulle finna mest intressanta, men för mig är de inte så framträdande att jag lägger någon större vikt vid dem. Jag tycker att boken går utmärkt att läsa även om man inte tycker om övernaturliga inslag i böcker. Grävlingen är en bra, spännande och lättläst bok som inte gör läsaren besviken.
Betyg: 3 av 5

Titel: Grävlingen
Författare: Fredrik P Winter
Sidor: 362
Förlag: Louise Bäckelin förlag
Utgiven: 2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar