måndag 21 december 2020

”Splendor” av Stefan Lindberg

 

I maj 2017 träffar författaren Stefan Lindberg den mystiske Mathias Splendor Johansson på en uteservering i Stockholm. Splendor påstår att de två har träffats tidigare, i Berkeley – en stad som Stefan aldrig har varit i. Splendor kan också berätta detaljer ur Stefans liv som han omöjligt borde känna till. Saker från Stefans uppväxt. När Splendor berättar att det beror på att han varit med i en sekt som kallas Paradiset blir Stefan nyfiken och vill veta mer. Han är beredd att gå långt för att få veta allt om sekten, kanske för långt för sitt eget bästa.

Splendor är en autofiktiv roman, och en väldigt bra sådan. Från första sidan dras jag in i berättelsen och är fast genom hela boken. Jag fascineras av Splendor som karaktär och av Stefan Lindberg som författare till denna bok. Boken känns hallucinatorisk och drömsk, och jag gillar det mycket. Jag tycker om att läsa om sekter och det spelar inte så stor roll att Paradiset är en påhittad sådan. Splendor är en udda, intressant och spännande roman, väl värd sin augustprisnominering. Jag har inte läst mycket autofiktion tidigare, men är nu nyfiken på att läsa mer. Och jag är väldigt sugen på att läsa fler böcker av Stefan Lindberg, som har potential för att bli en ny favoritförfattare. Om du gillar annorlunda böcker och vill läsa en fängslande sådan så tycker jag att du ska ge Splendor en chans. Jag kan nästan lova att du inte blir besviken.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Splendor

Författare: Stefan Lindberg

Sidor: 263

Förlag: Albert Bonniers förlag

Utgiven: 2020

2 kommentarer:

  1. Den har jag tänkt att jag ska läsa. Nu blev jag lite extra peppad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Hoppas att du kommer tycka om den!

      Radera