fredag 22 februari 2019

”En droppe i RYMDEN” av Lisa Rodebrand


Dito växer upp på en militärbas, där hans far är en väldigt högt uppsatt person, men Dito vill inte bli soldat. När ett okänt rymdskepp kraschar på basen får han order om att föra besättningen till förhör, men Dito har andra planer. Han hoppas att han genom att hjälpa de två unga personerna på skeppet får en chans att lämna sin plats på basen. Men hans plan stöter tidigt på hinder och att hjälpa besättningen kommer att bli svårare än Dito kunnat ana.
Jag är nästan förvånad över hur bra jag faktiskt tyckte att En droppe i RYMDEN var. Jag tycker om vissa typer av sci-fi, men just delen med rymden, rymdskepp och utomjordingar har jag svårt för. (Påstår hon som dessutom väljer Liftarens guide till galaxen som favoritbok genom alla tider…) En droppe i RYMDEN är dock lättläst, enkel att förstå och lätt att hänga med i. Jag köper världen den utspelar sig i, med alla dess varelser och monster. Jag sugs in i berättelsen, som är spännande, och vill hela tiden läsa vidare. Jag ska erkänna att det här inte är någon bok som förändrar mitt liv eller ger något djupare intryck, men som lättsam underhållning passar den utmärkt – och ibland är det just det man som läsare vill ha. Jag trodde också att jag skulle känna mig för gammal som läsare av just den här boken, men det gör jag inte. Jag är helt enkelt glatt överraskad över hur bra jag tycker att boken är, och att den passar många olika typer av läsare i alla åldrar. Jag hade svårt att lägga den ifrån mig och var road genom hela boken.
Betyg: 3 av 5

Titel: En droppe i RYMDEN
Författare: Lisa Rodebrand
Sidor: 328
Förlag: Fantasiförlaget
Utgiven: 2018

Stort tack till Lisa Rodebrand och Fantasiförlaget för recensionsexemplar av boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar