tisdag 19 februari 2019

”Min älskade älskling” av Gabriel Tallent


Turtle är 14 år och mer överlever än lever. Hon är inte bra i skolan och har inga vänner. Hennes far har lärt henne att hantera vapen och överleva i katastrofsituationer, men han är dominant och Turtle får utstå våld och övergrepp. Trots det så älskar Turtle sin far över allt annat. Men en dag så träffar hon Jacob. Jacob är några år äldre än Turtle, kommer från en välbärgad familj och bor i ett stort hus. I takt med att Turtles och Jacobs vänskap växer fram så börjar Turtle se saker ur en annan synvinkel. Men att börja ett nytt liv är inte enkelt då hennes far har gjort det klart att han aldrig kommer släppa sin ”älskade älskling”.
Min älskade älskling är en stark debutbok. Den är mörk, våldsam och hjärtskärande – inget för den känslige. Jag ska även poängtera att om man vill undvika att läsa om övergrepp och incest bör man inte läsa den här boken. Här förekommer fysisk och psykisk misshandel samt sexuella övergrepp. Jag tror att ni förstår att det här inte är någon rolig eller lättläst bok. Den är tung och allvarlig, men också väldigt bra. Turtle är en komplex och intressant person. En tonårstjej som lever i en värld helt annorlunda än vad vi är vana vid. Som läsare är det svårt att värja sig mot allt våld och allt hat som karaktärerna bär på, och det visar på vilken bra författare Gabriel Tallent är. Allt våld och hat blir ibland nästan för mycket, men ändå kan jag inte sluta läsa. Jag måste få veta vad som kommer hända med Turtle. Slutet är fruktansvärt, men oundvikligt, och författaren tar inga enkla utvägar i berättelsen. Det här är verkligen inte en bok för alla, men de som klarar av att läsa om verkligt hemska saker kommer troligtvis att tycka om den. Jag tror inte att någon kan läsa den här boken utan att bli starkt påverkad av den. Men jag säger det igen: inget för den känslige!
Betyg: 4 av 5

Titel: Min älskade älskling
Författare: Gabriel Tallent
Sidor: 437
Förlag: Polaris
Utgivningsår: 2017 (På svenska år 2018)

Stort tack till bokförlaget Polaris för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar