lördag 16 februari 2019

”Vinter” av Ali Smith


Art ska åka hem till sin mamma över julen, men vill inte behöva avslöja att han precis har blivit dumpad av sin flickvän Charlotte. Av en slump träffar han Lux och övertalar henne att följa med och låtsas vara Charlotte under helgen, mot betalning. Väl hemma hos mamman upptäcker Art att allt inte står rätt till och han tvingas kontakta sin moster. För första gången på flera decennier ska systrarna träffas och det kommer att bli en annorlunda jul för alla inblandade.
Vinter är andra delen i Ali Smiths årtidssvit, som började med Höst. Personligen så gillar jag Vinter mer. Den här boken känns både enklare och svårare på samma gång. När jag läste Höst hade jag hela tiden känslan av att det var något jag inte förstod med boken, en känsla som inte är lika stark med Vinter. Vinter är lättare att läsa som bara en bra roman, utan att försöka analysera texten. Samtidigt så märks det att själva texten och orden är viktiga för Ali Smith. Jag är lite besviken över att jag inte läste Vinter på engelska då jag märker att hon har lekt mycket med orden och språket, och att vissa saker gått förlorade i översättningen. Bara en så enkel sak som att hon gett Arthur smeknamnet Art, vilket på engelska är samma ord som för konst, så när hon skriver att ”art is dead” har det en dubbel betydelse. Men oavsett om man tycker om denna typ av ordlekar eller inte så är Vinter en väldigt bra roman. Den är intressant, välskriven och rolig. Den handlar mycket om familj och syskonskap, något jag personligen tycker mycket om. Även fast detta är andra delen i en svit så kan man absolut läsa den utan att ha läst första boken. Böckernas handling hör inte på något sätt ihop, vilket gör att de kan läsas fristående eller i vilken ordning som helst. Det som binder böckerna till varandra är att de är väldigt knutna till den värld vi, eller i alla fall Storbritannien, befinner sig i just nu. Höst handlade till stor del om brexit och Vinter kommenterar flera gånger USA:s nuvarande president. Jag skulle rekommendera att om man vill läsa dessa böcker så ska man göra det så snart som möjligt. Även fast böcker sällan är en färskvara så är de här två som mesta aktuella just nu. Och vill man bara läsa en av böckerna så tycker jag att man ska välja Vinter. Handlingen i den här boken kommer jag inte glömma i första taget.
Betyg: 4 av 5

Titel: Vinter
Författare: Ali Smith
Sidor: 310
Förlag: Atlas  
Utgiven: 2017 (På svenska 2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar