tisdag 5 mars 2019

”Floden” av Markus Lutteman


När Jonathan kommer hem från en affärsresa beter sig hans familj konstigt. Det är som att de inte ser honom, inte noterar att han är närvarande. Han ger sig ut på en biltur och blir då stoppad av polisen, men även de beter sig annorlunda. Han vet inte riktigt vad de vill ha av honom, men de erbjuder honom en väg ut – bokstavligen då det handlar om att ta bakdörren ut ur den byggbarack de befinner sig i. Väl ute ur den befinner han sig i en skog och tror sig vara jagad av något. Han skyndar mot en flod där han får syn på en flotte med tre män och tar sig ombord på denna, men ingen av de tre männen verkar veta var de är eller vart de är på väg. Sakta flyter de vidare på den mörka floden på väg mot det okända.
Floden är en mörk och suggestiv roman, full med existentiella frågor. I takt med att Jonathan reser på den okända floden så gör han även en resa i sitt inre. Uppenbart liknar den Joseph Conrads roman Mörkrets hjärta, men här finns även paralleller till Dantes Inferno (från Den gudomliga komedin). Boken är spännande, skräckfylld och fängslande. Att någon färdas på en mörk flod genom en okänd lika mörk skog är nog för att få mig att vilja läsa en bok. Och jag blir inte besviken av denna – tvärt om! Jag vill hela tiden läsa vidare, vill veta mer och förstå mer om den värld Markus Lutteman målar upp. Det är som en mörk skräcksaga för vuxna, och jag tycker väldigt mycket om det. Jag skulle inte kalla det en skräckbok, men den har vissa inslag som kan anses skräckaktiga. Boken är lättläst, med relativt korta kapitel, vilket gör det ännu svårare för mig att lägga den ifrån mig. Det här är en bok helt i min smak, och i många andras med hoppas jag. Jag blir nyfiken på att läsa mer av Markus Lutteman och kommer absolut hålla utkik efter vad han ger ut i framtiden. Och jag rekommenderar alla som inte är alltför mörkrädda att läsa denna bok.
Betyg: 4 av 5

Titel: Floden
Författare: Markus Lutteman
Sidor: 244
Förlag: Bookmark
Utgivningsår: 2019

Stort tack till Bookmark förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar