onsdag 13 mars 2019

”Haggan” av Aase Berg


Thelma och Victor inleder en relation trots att de båda är gifta. De blir upp över öronen förälskade och bestämmer sig för att de vill leva tillsammans, att de ska lämna sina respektive och bygga en framtid ihop. Och Thelma gör just det. Hon lämnar sitt trygga äktenskap för att satsa på ett liv tillsammans med Victor. Men Victor har svårare att skiljas från sin fru, och kommer ständigt med nya invändningar till varför han inte kan lämna henne. Till slut inser Thelma att hon bara är Victors älskarinna och då förvandlas hon till en hagga. Och ingen vet hur långt en hagga är villig att gå för att nå sitt mål.
Jag ska erkänna att jag hade väldigt stora förväntningar på Haggan. Varje gång det kommer en bok om kvinnor som gör uppror blir jag taggad och vill läsa och älska boken. I det här fallet blir jag dock ganska besviken. Det börjar bra, med slagkraftiga uttryck om vad det innebär att vara en hagga, och om hur vi kvinnor borde stå upp och inte låta oss utnyttjas i kärleksförhållanden med män. Men sen tappar boken kraft. Haggan (Thelma) har många åsikter om kvinnor och män i relationer, en del som jag håller med om och andra som jag tycker är mindre relevanta. För att vara en hagga så tycker jag dock att Thelma är alldeles för snäll. Hon fortsätter att älska Victor boken ut och jag får inte känslan av att hon verkligen vill hämnas på honom, så som en hagga borde vilja göra. Visst är hon på detta sätt mer realistisk, och beter sig så som de flesta nog skulle göra i en liknande situation, men det här är litteratur och då vill jag inte nödvändigtvis ha det mest verklighetstrogna. Jag vill ha något som väcker känslor och frågor hos mig och det får jag inte här. Tyvärr. Det här är en bok som hade kunnat bli så bra, men som är för snäll och mesig för mig. Jag hade önskat mig mycket mer ilska än vad jag faktiskt får av Haggan.
Men självklart så finns det också positiva saker i boken. Inte bara är den välskriven, den tar också upp många viktiga ämnen. Jag tycker till exempel mycket om analysen av klassamhället och hur det påverkar våra relationer. Jag håller med om många av haggans åsikter i boken och tycker till en början om när hon refererar till andra feministiska texter. Men efter ett tag blir även detta ett problem då jag ofta tänker att jag hellre hade läst dessa texter än Haggan. Bland annat så nämns Carina Rydberg och hennes bok Den högsta kasten, en bok som till handling är väldigt lik Haggan men enligt min åsikt bättre. Jag menar dock inte att man inte ska läsa Haggan. Det är en bra skriven bok och jag är säker på att den kommer falla många i smaken. För mig är den dock lite för mjäkig och därför blir det inte bättre än ett medelbetyg. Inte ett dåligt betyg egentligen, men jag hade förväntat mig mer.
Betyg: 3 av 5

Titel: Haggan
Författare: Aase Berg
Sidor: 286
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar