söndag 10 mars 2019

”Mai betyder vatten” av Kayo Mpoyi


I Mai betyder vatten får vi följa Adi från att hon är 5 år fram till 10-årsåldern. Adi är näst yngst i familjen, som är splittrad. Adi bor i ambassadens tjänstebostad i Dar es-Salaam i Tanzania med sina föräldrar och två systrar, medan flera av hennes äldre syskon bor i Zaire. Adi har inget minne av dessa syskon utan känner till dem bara genom berättelser. Berättelser är viktiga för Adi och det är genom berättelser hon lär känna sin släkt, med alla dess många motgångar. Under de fem år vi får följa Adi händer mycket i hennes familj, mycket som kan vara svårt för ett barn att förstå, men Adi tar hjälp av gud för att försöka reda ut de ofattbara händelserna.
Mai betyder vatten är en väldigt stark debutroman. Den kan liknas vid böcker som Stanna hos mig och andra romaner som är skrivna av kvinnor och som utspelar sig på den afrikanska kontinenten. Jag tror att om man har tyckt om några av dessa böcker så kommer man att tycka om Mai betyder vatten. Kayo Mpoyi är en skicklig författare, som lyckas berätta mycket på ganska få sidor. Kapitlen är oftast korta, språket poetiskt, och handlingen intressant. En annan sak som Mpoyi, och flera andra liknande författare lyckas med, är att berätta om hemska saker men med ett vackert och fängslande språk. Det känns som att det passar in i boken, som att det på något sätt får symbolisera hur barnet inte förstår hur hemskt det som händer verkligen är. Och jag ska här varna de som inte gärna läser om sexuellt utnyttjande av barn, att om man inte vill läsa om detta så ska man inte läsa den här boken.
Det händer ibland att jag läser en bok som jag vet är fantastisk, men som inte riktigt fastnar hos mig, och så är det tyvärr med Mai betyder vatten. Jag vet att det här är väldigt bra litteratur, att Kayo Mpoyi är en fantastisk författare och att det här är en bra berättelse, men något gör att jag inte riktigt kan ta till mig boken på det sätt som jag skulle vilja. Kanske är det bara att jag läser den i fel tid i livet, kanske är det att jag inte orkar hålla isär personer och berättelserna om avlägsna släktingar, eller kanske är det att jag har för stora förväntningar på boken. Jag tycker många gånger att texten är fantastisk, men längtar inte efter att plocka upp boken. Jag tror dock att det beror på yttre omständigheter, och jag kanske kommer läsa om den här i framtiden för att se om jag ger den ett högre betyg då. Jag vill absolut rekommendera andra att läsa den och jag hoppas att Kayo Mpoyi kommer att ge ut fler böcker, för jag är nyfiken på att läsa mer av henne.
Betyg: 3,5 av 5

Titel: Mai betyder vatten
Författare: Kayo Mpoyi
Sidor: 254
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar