onsdag 23 augusti 2023

”Folk som sår i snö” av Tina Harnesk

 


Máriddja tänker inte berätta för någon om sin cancerdiagnos. Inte ens hennes man får veta något, även om hon oroar sig mycket för hur han ska klara sig utan henne en dag. För hennes man är inte riktigt som han brukade vara han heller. Máriddja stänger in sig och gubben i stugan i skydd mot omvärlden. Men det kan hända att hon tjuvskjuter en älg, och tänder eld på en lada, och att omvärlden då börjar närma sig henne. Samtidigt flyttar Kaj med sin blivande fru till orten. Men Kaj passar inte in. Han kan inte saker som verkar självklara för norrbottningarna. I takt med att han packar upp sin avlidna mammas kartonger i det nya hemmet upptäcker han en del av sitt förflutna som det aldrig har pratats om i familjen. För sanningen är att det inte bara är Máriddja som har något att dölja.

Folk som sår i snö är Tina Harnesks debutroman, och vilken debut det är! Jag fullkomligt älskar allt med den här boken. Karaktärerna är intressanta, mångsidiga och levande, och språket är fantastiskt. Jag känner verkligen för alla karaktärer i romanen, oroar mig för deras framtid och öden, för det är så många känslor som får komma fram i boken. Bitvis är den tragisk och på andra ställen får den mig att skratta högt. Tina Harnesk kan verkligen konststycket att blanda humor och allvar, för det här är bland det roligaste och mest hjärtskärande jag har läst i år. Att romanen handlar om samerna och deras historia är också det något som får mig att tycka så mycket om boken, för det skrivs fortfarande alldeles för lite om och av vårt lands ursprungsbefolkning. Det här var en bok som jag inte ville lägga ifrån mig, och som jag tänkte mycket på även när jag inte läste den. Det är en sådan där bok som man vill att alla ska läsa. Jag vill att alla ska läsa den. Och jag vill läsa fler böcker av Tina Harnesk, för om hon fortsätter skriva så här bra kommer hon absolut bli en favoritförfattare.

Betyg: 5 av 5

 

Titel: Folk som sår i snö

Författare: Tina Harnesk

Sidor: 314

Förlag: Bokfabriken

Utgiven: 2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar