onsdag 9 augusti 2023

”Sommaren 1985” av John Ajvide Lindqvist

 


Johannes har spenderat alla sina barndoms somrar på Särsö, och där har han sina bästa vänner. Men sommaren 1985, Live Aid-sommaren, då de alla har fyllt 14, kommer att bli annorlunda. Alla i kompisgänget verkar ha förändrats och plötsligt vill killarna imponera på tjejerna. Det är därför de åker till Svärtan, och det är där som killarna hittar en sjöjungfru. Inte en som i sagorna, långt ifrån, och dessutom fastbunden. Killarna bestämmer sig för att ta med sjöjungfrun hem och gömma henne i ett badkar i en sjöbod. Vad de inte vet är att sjöjungfrun ska visa sig ha oanade förmågor som kommer att påverka flera av ungdomarna. Och vad de inte har funderat tillräckligt på är varför den var fastbunden och lämnad att dö på en öde strand.

Jag ska inte hymla med att John Ajvide Lindqvist två senaste skräckromaner har gjort mig besviken. Fettfobin i Vänligheten och de stereotypiska personskildringarna i Verkligheten har fått mig att undra om jag någonsin mer kommer att älska en bok av författaren. Men när det kommer en bok som handlar om ungdomar och en sjöjungfru, som dessutom utspelar sig på 1980-talet, kan jag inte låta bli att läsa den. Jag är så glad att jag gjorde det. Jag fullkomligt älskade allt med den här romanen. Mina favoritböcker handlar inte sällan om just barn och tonåringar. Jag var dessutom barn på 80-talet och tycker därför mycket om 80-talsskildringar. Man kan ifrågasätta om det här är en skräckroman. Är den speciellt läskig? Snarare obehaglig skulle jag säga. Som alltid när det gäller John Ajvide Lindqvist romaner handlar det om mer än bara skräckmomentet. Den här handlar om så mycket mer än om en sjöjungfru. Den handlar om vuxenblivande, kärlek och sorg, om att förändras och se människor omkring dig förändras. Och den handlar om vänskap och om hur viktigt det kan vara med vänner, speciellt när det känns som att världen omkring dig rasar samman. Sommaren 1985 är en tragisk och vacker skildring om ett gäng ungdomar som sakta glider isär, men samtidigt försöker finnas där för varandra. Det är en välskriven och fängslande roman, svår att lägga ifrån sig. Och jag är glad att jag än en gång kan säga att John Ajvide Lindqvist har skrivit en fantastisk roman.

Betyg: 5 av 5

 

Titel: Sommaren 1985

Författare: John Ajvide Lindqvist

Sidor: 325

Förlag: Ordfront

Utgiven: 2023

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar