måndag 21 augusti 2023

”Sakerna vi såg” av Hanna Bervoets

 


När Kayleigh får ekonomiska problem söker hon jobb som innehållsmoderator på en sociala medier-plattform. Hennes arbetsuppgifter innebär att granska hatiska inlägg, konspirationsteorier och djurplågeri, allt för att avgöra vad som får stå kvar och vad som ska tas bort. Riktlinjerna i jobbet är suddiga och dagarna ägnas åt att betrakta människors värsta sidor. Kayleigh är bra på sitt jobb, hon trivs med kollegorna och inleder ett förhållande med en av dem. Men hur lång tid kommer det ta innan de saker hon granskar på jobbet får konsekvenser i hennes vardagliga liv.

Väldigt förenklat skulle jag vilja påstå att Sakerna vi såg handlar om ondska. Den handlar om hur ondskan har blivit synlig i vår tid som till stor del påverkas av sociala medier. Den handlar om de människor som tvingas granska dessa fruktansvärda inlägg och om hur deras vardag kan påverkas av deras arbete. Det är en kort och skarp iakttagelse av vår samtid och om sociala mediers allra mörkaste sidor. Romanen är skriven med ett ganska känslolöst språk, vilket gör den ännu mer skrämmande och ännu mer obehaglig. Med sina endast 134 sidor kryper den in under huden på mig och stannar där. Jag har svårt att sluta tänka på Sakerna vi såg, svårt att glömma Kayleigh och hennes kollegor, och kanske är det bra. Jag tyckte mycket om den här romanen och jag önskar att den fick större uppmärksamhet, för det är en bok med ett viktigt budskap.

Betyg: 3,5 av 5

 

Titel: Sakerna vi såg

Författare: Hanna Bervoets

Sidor: 134

Förlag: Volante

Utgiven: 2021 (På svenska 2023)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar