måndag 7 augusti 2023

”Jordbor” av Sayaka Murata

 


Natsuki Sasamoto är elva år gammal och hennes liv är långt ifrån enkelt. Hennes mamma och syster är elaka mot henne och hennes far gör inget för att mildra deras beteende. När hon utsätts för övergrepp av en magister på skolan är det ingen som tror på henne. Natsuki fantiserar ihop en egen värld att fly in i. Hon gifter sig med sin kusin Yuu som hon tror är en rymdvarelse från planeten Pohapipinpobopia, där också hennes gosedjur kommer ifrån. Tillsammans planerar de att lämna jorden och allt elände, men deras familjer skiljer dom åt. Det är först i vuxen ålder som Natsuki ska återse Yuu. Hon är då gift med en man som också han har haft en dysfunktionell uppväxt. Tillsammans skapar de tre en egen värld, skild från samhällets regler och normer. Ju starkare påtryckningarna från deras familjer blir, desto djupare in i sin värld sjunker de.

För några år sedan läste jag Sayaka Muratas roman Hur mår fröken Furukura? med förhoppningen att jag skulle älska den. Det gjorde jag inte. Jag var besviken och hade inga planer på att läsa något mer från författaren. Så kom Jordbor på svenska, och beskrivningen av boken fick mig att kasta mig över den. Jag är svag för uppväxtskildringar. Jag är svag för berättelser om dysfunktionella familjer och elände i största allmänhet. Och mörker; jag älskar mörka berättelser. Jordbor visade sig vara en roman som inte alls liknar Hur mår fröken Furukura? Jag har förstått att de flesta tycker om en av romanerna, men att få läsare gillar båda. Jag sällar mig till skaran som föredrar Jordbor. Jag vill nästan gå så långt som till att säga att jag älskade Jordbor. Det är kanske inte en perfekt roman, men inte långt ifrån. Den var precis så mörk och obehaglig som jag hade väntat mig. Den handlar om trasiga människor och om hur det är att inte passa in i samhällets normer, eller ens i sin egen familj. Den är tragisk, fängslande och på något sätt vacker.

Jag vet att Jordbor inte är en bok för alla, och det är svårt att veta vem jag ska rekommendera den till. Samtidigt vet jag att det finns många som skulle älska den här romanen om de gav den en chans. Själv är jag väldigt glad att jag har läst den och nu hoppas jag att fler böcker av Sayaka Murata kommer ges ut i svensk översättning. Jag vill läsa dem alla.

Betyg: 4,5 av 5

 

Titel: Jordbor

Författare: Sayaka Murata

Sidor: 275

Förlag: Lind & Co

Utgiven: 2018 (På svenska 2022)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar