onsdag 22 augusti 2018

”Hunger” av Alma Katsu


I juni år 1846 påbörjar Donnerkolonnen sin färd mot Kalifornien. För många av familjerna i sällskapet betyder resan drömmen om ett nytt, bättre liv, men drömmen om lyckan kommer inte att bli långvarig. Sällskapet tar det ödesdigra beslutet att ta en ny obeprövad väg över bergen, ett beslut som kommer få förödande konsekvenser. Förutom att vägen visar sig vara närmast ofarbar så sinar matförråden och allt mer osämja uppstår i sällskapet. När en pojke mystiskt försvinner och hittas oförklarligt död är det som att gränsen är nådd. Allt fler drabbas av känslan att någon – eller något – blodtörstigt förföljer dem på sin färd, och i takt med att vintern drar in över landskapet ökar kampen för överlevnad.
Hunger är en välskriven och väldigt spännande roman, som bygger på en verklig händelse. Donnerhistorien har länge fascinerat mig och det är svårt för mig att vara kritisk mot denna bok, som jag tycker är väldigt bra. Jag tycker om att man får följa både kvinnor och män under resan, och speciellt hur Katsu beskriver kvinnornas situation. Personerna i boken är komplexa och jag både älskar och hatar dem på samma gång, men det gör också att de känns verkliga och trovärdiga. Trots ca 400 sidor känns boken relativt lättläst och man kommer snabbt in i historien. Det ligger en kall, enslig och dyster stämning över berättelsen, och en spänning som finns där från första sidan. Jag är imponerad över hur Katsu lyckas hålla denna spänning boken igenom, och över hur hon håller historien på gränsen mellan det verkliga och det övernaturliga. Jag tycker som sagt väldigt mycket om Hunger och vill man läsa något läskigt i höst och vinter så tycker jag absolut att denna är ett bra val.
Betyg: 4 av 5
 
Titel: Hunger
Författare: Alma Katsu
Sidor: 399
Förlag: Nona
Utgivningsår: 2018
 
Stort tack till bokförlaget Nona för recensionsexemplar av boken!

2 kommentarer: