torsdag 16 augusti 2018

”Rich boy” av Caroline Ringskog Ferrada-Noli


År 1949 föds Marianne. Hon har en äldre syster och två bröder. När hon är sex år dör hennes pappa och Mariannes liv förändras. Mariannes mamma Gully hymlar inte med att hon bryr sig mer om sina söner än sina döttrar, och Marianne gör allt för att få sin mammas godkännande. När Marianne själv är vuxen kommer hon att inleda ett förhållande med en man där sökandet efter bekräftelse och att göra rätt fortsätter. Mariannes man, som till en början verkar världsvan och karismatisk, visar sig snart ha ett häftigt temperament och har inte långt till att ta till våld. Marianne får dottern Annika, men likt sin egen mamma har Marianne svårt för att visa ömhet mot sitt barn. Som vuxen hamnar Annika i ett förhållande som liknar sina föräldrars, och när det tar slut hamnar hon i en kris. För att förstå sitt liv och sitt beteende tvingas Annika se tillbaka på sin barndom och sin mammas liv. Är det verkligen lättare att vara kvinna på tvåtusentalet än på sextiotalet?
Rich boy är en intressant roman om hur det kan vara att vara kvinna och om hur viktig relationen mellan mor och dotter är. Det är en roman som behandlar temat nedärvda dåliga beteenden och dysfunktionella familjerelationer. En fråga som ständigt dyker upp i mitt huvud är: hur ska man kunna visa ömhet om man själv inte upplevt det? Fast Marianne är en dålig mamma så känner jag sympati för henne, för hon behandlar bara sitt barn som hon själv blivit behandlad. Det är också en roman om moderskap där fäderna är frånvarande, men där ett patriarkat ändå är rådande. Mammornas duglighet ifrågasätts, medan männen kommer undan med att vara dåliga föräldrar, eller dåliga människor i största allmänhet.
Caroline Ringskog Ferrada-Noli har lyckats skriva en roman om ett tungt ämne på ett sätt som är lätt att läsa. Den är välskriven och väldigt bra! Jag själv drogs flera gånger in i berättelsen och glömde nästan bort världen runt omkring mig. Dock så tyckte jag att delen om Mariannes liv var mer intressant än delen om Annika, men det kanske beror på att jag tycker om att läsa om sextio- och sjuttiotalet. Om man som mig tycker om böcker som inte utlovar ett lyckligt slut så tycker jag absolut att man ska läsa Rich boy.
Betyg: 4,5 av 5
 
Titel: Rich boy
Författare: Caroline Ringskog Ferrada-Noli
Sidor: 476
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar