torsdag 5 mars 2020

”Hur mår fröken Furukura?” av Sayaka Murata


Keiko Furukura är 36 år gammal. Hon har aldrig haft en pojkvän och har arbetat som timanställd i en liten närbutik i arton år. Hennes familj och vänner undrar varför hon inte gifter sig, eller i alla fall skaffar sig ett riktigt jobb. Men Keiko är inte som andra och närbutiken är en viktig del av hennes liv. Så träffar Keiko Shiraha och hennes liv som närbutiksanställd är inte lika självklar längre.
Efter att ha hört flera personer jämföra Hur mår fröken Furukura? med romanen Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt hade jag stora förväntningar på den. Jag var nästan säker på att det här skulle vara en bok i min smak. Men tyvärr, jag blev ganska besviken. Den har beskrivits som rolig och knasig, men jag tyckte inte alls den hade samma humor som Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt, och jag tycker inte att Keiko är en lika stark romankaraktär som Eleanor. Men jag tycker om Keiko. Jag gillar att hon är udda och inte riktigt vet hur man gör för att passa in bland andra människor. Det, eller rättare sagt den, som jag stör mig på är Shiraha. Det var länge sedan jag läste om en karaktär som jag fann så avskyvärd. Jag har oftast inget emot att läsa om karaktärer jag tycker illa om, men Shiraha var bara för mycket. Jag ogillar honom ungefär lika mycket som jag ogillar Heathcliff i Svindlande höjder – en bok jag inte tycker mycket om på grund av de själviska och elaka karaktärerna. Jag tänkte också på hur jag inte heller gillar de män som Haruki Murakami brukar skriva om och undrar om japansk kultur har större överseende med förfärliga manliga karaktärer. Jag ville så gärna älska Hur mår fröken Furukura? men för mig är den bara en okej bok. Bra skriven, men jag hade önskat mig något mer. Den är relativt tunn och lättläst, så jag skulle ändå rekommendera den till den nyfikne. Och jag kommer nog aldrig se på en butiksanställd på samma sätt igen.
Betyg: 2,5 av 5

Titel: Hur mår fröken Furukura?
Författare: Sayaka Murata
Sidor: 162
Förlag: Lind & Co
Utgiven: 2016 (På svenska 2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar