tisdag 10 mars 2020

”Kodnamn Flamingo” av Kate Atkinson


År 1940 blir den då artonåriga Julia Armstrong rekryterad till spionbranschen. Hon sitter i en lägenhet tillsammans med några män och lyssnar av grannarna, som tros vara nazisympatisörer. Det är en jobbig tid för Julia, och när kriget tar slut tror hon att hon ska kunna lämna det hela bakom sig. Men tio år senare, när Julia jobbar som radioproducent, kommer det förflutna ikapp henne. Hon stöter på folk hon inte har sett sedan spiontiden och hon börjar känna sig förföljd och hotad. Nu gäller det för Julia att försöka räkna ut vad det är som egentligen pågår omkring henne.
Jag läser sällan spänningsromaner, deckare eller kriminalromaner. Jag försöker dock ge mig in på fältet lite oftare för att vidga mina vyer, och för att jag upptäckt att det finns guldkorn även inom denna genre, som inom alla. Kate Atkinson har skrivit en roman som jag skulle kalla spänning. Delar av den är deckarliknande och den är spännande och svår att lägga ifrån sig. Den är bitvis rolig och karaktärerna är intressanta. Jag gillar Kate Atkinsons språk och tycker att det går lätt att läsa boken. Det här är en bok som jag skulle rekommendera alla thrillerälskare, men även de som egentligen inte gillar genren. Det är en bra bok som jag tror de flesta kan tycka om. Jag har inte läst något av Kate Atkinson tidigare, men har flera av hennes böcker i bokhyllan. Det är jag glad för, för nu vill jag läsa så många av hennes böcker som möjligt. Hon bygger verkligen upp en intressant värld och kan onekligen konsten att berätta en fascinerande historia. Kodnamn Flamingo rekommenderas verkligen och jag ser fram emot mer spännande läsning från författarinnan.
Betyg: 4 av 5

Titel: Kodnamn Flamingo
Författare: Kate Atkinson
Sidor: 348
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2018 (På svenska 2019)

Stort tack till Norstedts för recensionsexemplar av boken!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar