fredag 20 mars 2020

”Kvinnor i kamp” av Marta Breen och Jenny Jordahl


Kvinnor i kamp är en bok som berättar om olika kvinnokämpar i serieform. Boken riktar sig främst till yngre läsare, men jag tycker det är en fantastisk bok även för vuxna. Det är ett bra och intressant urval av berättelser och kvinnor som framställs. Det handlar om allt från kampen mot slaveriet i USA på 1800-talet till Malalas kamp för att få gå i skolan för bara några år sedan. Jag tyckte att jag visste mycket om kvinnorörelsen redan innan jag läste boken, men lärde mig ändå ett och annat nytt. Det här är en perfekt bok för den som vill lära sig mer om feminismens ursprung. Den är lättläst men ändå väldigt informativ. Illustrationerna är fantastiska, som konstverk jag vill klippa ut och sätta upp på väggen. Gult, rött och ljusblått är dominerande färger som bidrar till styrkan i berättelserna.



Som kvinna känner jag mig väldigt styrkt av alla kvinnokämpar som figurerar i boken. Det är viktigt att vi inte glömmer vilket jobb kvinnorna innan oss har gjort och vad de har fått gå igenom för att få samma rättigheter som män. Men världen är långt ifrån perfekt än och vi kvinnor har mycket kvar att kämpa för. Den här boken har dock en positiv och hoppfull ton som i alla fall får mig att känna att allt är möjligt bara vi gör det tillsammans. En fantastisk bok som jag tycker absolut alla borde läsa!
Betyg: 5 av 5

Titel: Kvinnor i kamp – 150 års kamp för frihet, jämställdhet, systerskap!
Författare: Marta Breen
Illustratör: Jenny Jordahl
Sidor: 119
Förlag: Natur och Kultur
Utgiven: 2018 (På svenska 2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar