tisdag 3 mars 2020

”Männen i mitt liv” av Sofia Rönnow Pessah


Sonia är van vid att vara en duktig flicka och får bra betyg i skolan. Hon gör bra ifrån sig även på universitetet, där hon läser juristlinjen, men tycker själv att bara bästa betyg är bra nog och hennes BA räcker inte till för henne. Sonia använder sex för att få bekräftelse och gör allt för att vara bra i sängen även när hon själv inte tycker att sexet är bra. När det går sämre i skolan och Sonia får antidepressiva läkemedel utskrivna vänder hon sig allt mer till olika män för att bli sedd och uppskattad. En destruktiv spiral som inte tycks få någon stopp utvecklas. Men om Sonia inte är bra i sängen, vem är hon då?
Männen i mitt liv är en bok som handlar om Sonia och hennes liv genom att berätta om alla män hon har sex med. Förhållanden, one-night-stands och tinderdejter avlöser varandra och vi lär känna en ganska trasig ung kvinna som inget hellre vill än att bli sedd. Trots att boken handlar om sex så är den så mycket mer än bara sexskildringar och berättar en drabbande historia. Det handlar om en ung kvinna som inte tycker att hon räknas om hon inte är bäst, om en kvinna som aldrig vill göra männen hon träffar besvikna även om hon själv inte mår bra i förhållandet. Sonia använder sex för att fylla någon slags hål, någon slags tomhet, och säger att ensamheten är det som gör mest ont. Jag känner igen mig mycket i Sonia. Jag har också haft prestationskrav på mig själv, där bara det bästa var bra nog. Och jag har också använt sex för att få uppmärksamhet, bekräftelse och fylla något slags tomrum, även om jag aldrig gick riktigt lika långt som Sonia gör i vissa fall. Delvis så är det nog för att jag känner igen mig som jag tycker så mycket om boken, men den är också väldigt bra skriven och en historia berättad på ett intressant sätt. Sex och destruktivitet är en intressant kombination som i alla fall jag dras till att läsa om, och berättelser om vilsna unga kvinnor brukar också falla mig i smaken. Sofia Rönnow Pessah är en författare jag kommer hålla ögonen på och jag rekommenderar verkligen hennes debut Männen i mitt liv.
Betyg: 4 av 5

Titel: Männen i mitt liv
Författare: Sofia Rönnow Pessah
Sidor: 243
Förlag: Wahlström och Widstrand
Utgiven: 2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar