onsdag 25 mars 2020

”Tre kvinnor” av Lisa Taddeo


Under åtta år har Lisa Taddeo följt tre kvinnor i USA och resultatet av tusentals timmar av samtal kan vi läsa i Tre kvinnor. Lina lever i ett kärlekslöst äktenskap. Hennes man vägrar att ens kyssa henne. Till slut får hon nog och inleder en affär med en gift man. Sloane är gift med en man som vill att hon ska ha sex med andra män – med eller utan honom. Men hur har man ett sådant förhållande utan att någon blir sårad? Maggie inleder ett hemligt förhållande med sin lärare i high school. Flera år senare hamnar hennes fall mot honom i rätten. Frågan nu är vems sida folk kommer ta.
Tre kvinnor är en väldigt hyllad bok. Den sägs handla om kvinnors sexualitet, om kvinnors sexuella lust och längtan. Jag måste dock säga att jag blev ganska besviken på boken. Kanske hade jag tyckt mer om den om den inte hade beskrivits på det sätt den gör. Jag tycker nämligen att boken handlar ganska lite om kvinnors sexuella lust. Det handlar mycket om sex, men ofta i grunden på mannens villkor. Lina framstår som en kvinna som bönar och ber om att hennes älskare ska vilja ha henne, och som ställer upp varje gång han vill ses och sörjer varje gång han inte vill ses. Visst handlar det på sätt och vis om hennes längtan efter honom, men hon själv ställer inga krav utan finns alltid där när han vill. På ett liknande sätt har Sloane ett slags öppet förhållande, på sin mans önskan. Vad Sloane själv vill är inte så tydligt. Varken Lina eller Sloane tycks ha problem med att inleda sexuella förhållanden med upptagna män. De verkar helt enkelt inte bry sig om vilka de sårar bara de blir bekräftade genom att männen vill ha dem. Jag känner inte igen mig i varken Lina eller Sloane och om det här ska vara en framställning av kvinnlig sexualitet så är jag väldigt besviken.
Men så har vi Maggies del i boken, den i mitt tycke mest intressanta berättelsen. Maggie gör misstaget att inleda ett hemligt förhållande med en av sina lärare. Ett förhållande som såklart bygger på hans vilja och auktoritet. Flera år senare har Maggie anmält läraren för sexuellt utnyttjande av minderårig och fallet ska upp i rätten. Det blir en svår tid för Maggie, speciellt eftersom läraren är omtyckt i staden och har många som står bakom och stöttar honom. Berättelsen om Maggie är tragisk, men viktig. Det gör ont i mig när jag läser om hur hon blir utnyttjad av någon hon litar på och om hur denna person inte tycks bry sig om att det skadar henne. Jag menar att det är viktigt att berätta Maggies historia eftersom den är vardag för många. Och det är dessa delar av boken som jag personligen får mest ut av rent känslomässigt.
Även om jag blev ganska besviken av Tre kvinnor så väger berättelsen om Maggie upp betyget. Det är Maggie som kommer stanna hos mig längst och jag kan rekommendera boken bara för att hennes historia känns så angelägen.
Betyg: 3 av 5

Titel: Tre kvinnor
Författare: Lisa Taddeo
Sidor: 345
Förlag: Atlantis
Utgiven: 2019

Stort tack till Atlantis förlag för recensionsexemplar av boken!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar