tisdag 7 juli 2020

”Happy fat – Hur du tar plats i en värld som krymper dig” av Sofie Hagen


Det var förordet som gjorde mig nyfiken på den här boken, just det att förordet är skrivet av en av mina förebilder när det kommer till kroppspositivism: Stina Wollter. Jag tänkte att om Stina Wollter tycker att denna bok är tillräckligt bra för att skriva förord till så vill jag gärna läsa den. Och jag är så glad att jag har läst den! Bara omslaget gör mig glad. Sofie Hagen har ritat ett ansikte på sin runda mage och ler stort. Hon skäms inte för sin mage, hon ser istället ut som att hon verkligen tycker om den. Och jag tycker också om Sofies mage. Sofie och hennes mage får mig att känna mig trygg när jag ska börja läsa boken. För det kan vara läskigt att läsa om kroppen, speciellt om man själv inte har den idealkropp eller normsmala kropp som vi är vara att se i media. Sofie Hagen har skrivit en fantastisk bok om hur det är att vara tjock i dagens samhälle. En bok för tjocka att känna igen sig i och en bok för smala att lära sig mer om kroppen av.
Sofie Hagen går längre än att skriva om kroppspositivism, istället använder hon ofta ordet fettaktivist. Med boken Happy fat vill hon ge tjocka modet att ta plats i världen. Hon blandar egna erfarenheter med fakta, och intervjuar även andra kroppspositivister/fettaktivister. Boken är bitvis lättsam och rolig, men också fylld med medicinska fakta som motsäger mycket som förknippas med övervikt. Under läsningen överraskas jag många gånger över vilka fördomar jag, och säkert många med mig, har mot överviktiga. Och det när jag själv är överviktig. Jag hade många positiva aha-upplevelser under läsningen. Jag lärde mig mycket och blev stärkt av Sofie Hagens text. Jag älskar verkligen den här boken och skulle vilja att alla läste den! Tjock eller smal, ung eller gammal – Happy fat är intressant, upplyftande och lättläst. Det här är en bok ni verkligen inte vill missa!
Betyg: 5 av 5

Titel: Happy fat – Hur du tar plats i en värld som krymper dig
Författare: Sofie Hagen
Sidor: 350
Förlag: HarperCollins
Utgiven: 2019 (På svenska 2020)

Stort tack till HarperCollins för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar