fredag 17 juli 2020

”Om det inte vore för dig” av Delphine de Vigan


Michka har blivit för gammal för att orka ta hand om sig själv och flyttar därför till ett äldreboende. Där får hon besök av talpedagogen Jérôme som ska hjälpa Michka då hon tappar ord och gradvis förlorar förmågan att prata. Hon får också regelbundet besök av den unga kvinnan Marie som hon hjälpte under en svår tid. Nu är det Michka som behöver hjälp. Hon vill få tag i en familj hon kände under kriget och äntligen avslöja en hemlighet hon burit på hela sitt liv.
Om det inte vore för dig är en fantastisk roman! Den är mörk, men med en viss dos humor. Den är allvarlig, men får läsaren att må bra. Den är lättläst och luftig, vilket väger upp det allvarliga ämne den tar upp – att åldras och förlora förmågan att tala. Men den handlar också om vänskap och vad hjälp och stöd kan betyda för olika människor. Det här är den första romanen jag läser av Delphine de Vigan, men absolut inte den sista! Jag blir förvånad över hur mycket hon förmedlar på relativt få sidor. Jag tycker om hennes karaktärer och berättelsen i boken. Och när jag läste Om det inte vore för dig var det med en känsla av att jag verkligen behövde den här boken vid just det tillfället. Kanske får den ett lite högre betyg just för det, men i slutändan spelar det ingen roll. Det här är en fin och känslosam roman som passar alla typer av läsare, och jag rekommenderar den starkt!
Betyg: 4,5 av 5

Titel: Om det inte vore för dig
Författare: Delphine de Vigan
Sidor: 189
Förlag: Sekwa
Utgiven: 2019 (På svenska 2020)

Stort tack till bokförlaget Sekwa för recensionsexemplar av boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar