torsdag 30 juli 2020

”Silver” av Hanna Ylöstalo


Silver har flyttat till en ny stad för att studera på universitetet. Hon borde trivas med sitt nya liv men känner sig mest vilsen. Hennes nya liv krockar fortfarande med det gamla och hon tänker mycket på sista sommaren i hemstaden – sista sommaren med sina gamla vänner. Vem är Silver egentligen när hon inte längre har sina vänner att stötta sig mot?
Silver är en roman om att vara mitt emellan och om att inte riktigt veta vem man är. Den handlar om tiden mellan gymnasiet och vuxenlivet, om att lämna sina gamla vänner och försöka träffa nya. Men den handlar också om den sista sommaren fyra flickor spenderar tillsammans och om hur den bästa vänskapen kan gå sönder väldigt lätt. Jag tycker mycket om Silver. Böcker om tonårsflickor och deras vänskap brukar falla mig i smaken, och det gör även den här. Den är också kort och lättläst, vilket jag gillar. Boken är kanske inget över det vanliga, inget som påverkar mig på något djupare plan, men det är ändå en bra bok. Jag tycker absolut att det är en bok värd att läsa och jag hoppas att Hanna Ylöstalo kommer skriva fler böcker i framtiden, för jag vill läsa mer.
Betyg: 3,5 av 5

Titel: Silver
Författare: Hanna Ylöstalo
Sidor: 118
Förlag: Förlaget
Utgiven: 2020

Stort tack till bokförlaget Förlaget för recensionsexemplar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar