fredag 17 maj 2019

”Jag for ner till bror” av Karin Smirnoff


Det är påsk och snöoväder då janakippo far till sin bror i smalånger. Hon har inga direkta planer för framtiden, så hon blir kvar hos bror. Hon tar jobb inom hemtjänsten och efter jobbet tar hon hand om en bror som är alkoholiserad. Eller träffar john som alla i byn pratar om. Tiden kan tyckas ha stått stilla i den norrländska byn, men mycket känslor finns hos de som bor där. Och hos jana själv, vilket hon snart kommer bli varse om.
Jag for ner till bror är en tragisk, skitig och jobbig bok att läsa, men ack så bra. Karin Smirnoff beskriver misär med ett vackert, närmast poetiskt språk. Hon har ett eget sätt att använda ord, hoppar över skiljetecken och skriver ihop personnamn, men ändå är texten lättläst och flyter obehindrat när man läser. Jag for ner till bror handlar om kärlek, familj, syskonskap, incest, alkoholism och död. Det handlar om det värsta som en människa kan gå igenom. Det handlar om män som super och misshandlar sina kvinnor, och kvinnorna som lever med dessa män. Det handlar om att överleva en barndom fylld av övergrepp och hur misshandlade barn blir som vuxna. I boken ställs frågan om man ärver ondska, om man blir ond av att ha blivit illa behandlad eller om man kan bryta den onda cirkeln. Jag for ner till bror handlar om hur människor kan fortsätta ha makt över oss även efter döden. Den handlar om en försvunnen dotter och en död syster. Enkelt kan man säga att den handlar om livet i en by där alla känner alla, där människors liv är djupt rotade och hur det är att leva på en sån plats.
Jag for ner till bror är en bok med mycket svärta, ångest och misär. Huvudpersonen tvingas återuppleva gamla minnen då hon återvänder till hembyn. Vissa minnen så svåra att hon har förträngt dem. Men Jag for ner till bror är också en poetiskt vacker saga om syskonkärlek och om var man egentligen hör hemma. Det är en roman så bra att jag önskar att alla ville läsa den. Hos mig kommer janas berättelse leva kvar länge, och jag längtar redan efter att få läsa mer om henne.
Betyg: 5 av 5

Titel: Jag for ner till bror
Författare: Karin Smirnoff
Sidor: 318
Förlag: Bokförlaget Polaris
Utgiven: 2018

Stort tack till bokförlaget Polaris för recensionsexemplar av boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar