tisdag 28 maj 2019

”Din vän Forsete” av Christina Erikson


Två unga kvinnor har blivit brutalt mördade och det är upp till poliskommissarie Elias Svensson och hans kollega Lena att hitta mördaren. De har tidigt en misstänkt, men för få bevis. Den misstänkte är stenhård att knäcka, en iskall människa som närmast leker med polisen. När Elias ser ett tv-program med Cornelia Lind, som skrivit en bok om att leva med en psykopat, tar han kontakt med henne. Elias hoppas att han med Cornelias hjälp ska kunna ha en större chans att fånga mördaren. Men även andra mord sker i Stockholm, och en person som kallar sig Forsete verkar ha tagit lagen i egna händer.
Jag plockade upp Din vän Forsete i en tid i livet då allt jag ville ha var en lättsmält deckare, och det var precis vad jag fick. Även om jag skulle kalla denna mer kriminalroman eller spänningsroman, så passade den mig väldigt bra. Jag läser sällan den här typen av böcker och är mycket kritisk till dem, men Din vän Forsete tyckte jag faktiskt om. Jag gillar karaktärerna och berättelsen, jag tycker boken är bra skriven, lättläst och spännande – allt det som jag var ute efter. Speciellt tyckte jag om att läsa om Cornelia och tillbakablickarna i hennes liv. Det var hennes berättelse som berörde mig mest. Jag skulle absolut rekommendera Din vän Forsete till alla som gillar spänningsromaner, men även som man som mig inte vanligtvis läser den här typen av böcker tycker jag att man ska ge den en chans. Den har ett bra tempo och är svår att lägga ifrån sig. Och det är inte helt omöjligt att jag kommer läsa fler böcker av Christina Erikson i framtiden. Om du vill läsa en bra svensk kriminalroman så tycker jag absolut att du ska välja Din vän Forsete.
Betyg: 3 av 5

Titel: Din vän Forsete
Författare: Christina Erikson
Sidor: 395
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgiven: 2018

Stort tack till Christina Erikson och EditK för recensionsexemplar av boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar