lördag 1 juni 2019

”Staden” av Camilla Sten


Sedan hon var barn har Alice fått höra historier om Silvertjärn av sin mormor. Mormodern var en av de som flyttade ifrån staden innan den försvann. För det var faktiskt så, att en dag i augusti 1959, försvann hela Silvertjärns befolkning spårlöst. 900 personer gick upp i rök. Den enda som lämnades kvar var ett spädbarn. Nu, 60 år senare, åker Alice med ett litet filmteam till Silvertjärn för att göra en dokumentärfilm om den lilla staden och kanske få reda på vad som hände med Alice släktingar. Men redan första natten händer det konstiga saker i den övergivna staden och frågan är om teamet verkligen är så ensamma som de tror att de är.
Camilla Sten har skrivit en bra rysare, som fick till och med en härdad skräckfantast som mig att vilja sova med lampan tänd. Hon bygger upp en fantastiskt kuslig atmosfär kring den övergivna staden och hemligheter avslöjas i sådan takt att jag hade svårt att lägga boken ifrån mig. Dåtid och nutid vävs ihop på ett bra sätt och hela historien knyts i slutet ihop på ett snyggt sätt. Boken är lättläst och spännande och går fort att ta sig igenom trots sina 400 sidor. Jag tycker om karaktärerna och gillar att Alice är en ganska opålitlig berättare, och även opålitlig mot vissa av de andra karaktärerna. Det som drar ner betyget lite för mig personligen är att jag ibland tyckte att boken var något förutsägbar, men det var inget som egentligen störde min läsupplevelse alltför mycket. Jag tror att Staden är en bok som kommer passa många läsare och jag skulle rekommendera den till alla som vill ha något kusligt och spännande att läsa. Passa på nu i sommar när det är ljust ute, för den här boken har en tendens att göra en mörkrädd.
Betyg: 3,5 av 5

Titel: Staden
Författare: Camilla Sten
Sidor: 407
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2019  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar