onsdag 19 juni 2019

”Angelika” av Karin Valtersson


Angelika har allt man kan önska sig: en rik man, en fantastisk dotter, ett stort hus på den Engelska landsbygden. Men en dag är Angelika försvunnen. Hennes syster Mikaela tar en paus från sitt hektiska liv hemma i Sverige för att tillsammans med pappan åka till England och försöka ta reda på vad som egentligen hänt. Allt tyder på att Angelika har försvunnit självmant, men Mikaela kan inte tro att hon skulle ha lämnat sin dotter utan minsta tecken på vart hon tagit vägen. Polisen verkar inte ta försvinnandet på allvar och tillbaka hemma i Sverige får Mikaela ingen ro. Något är fel, och hon bestämmer sig för att ta reda på vad.
Angelika börjar väldigt spännande. Ett mystiskt försvinnande är alltid en bra början på en bok. Boken kommer sedan att hoppa i tiden. Vi får tillbakablickar flera år tillbaka, då vi lär känna karaktärerna och ser deras förhållande till varandra. Angelika som rest runt i Europa, medan systern Mikaela stannat i hemstaden, skaffat familj och tagit hand om föräldrarna på ålderns höst. Boken handlar till viss del om syskonskap och identitet. Angelika söker länge efter vem hon är, och alla förvånas över hennes livsval. Den handlar om hur stark syskonkärlek kan vara och att ibland känner andra oss bättre än vi känner oss själva. Angelika är en bra och spännande bok, men jag känner mig inte riktigt indragen i berättelsen. Historien känns distanserad och stor del av boken kommer jag på mig själv med att inte riktigt bry mig om varken karaktärer eller handling. Det jag tycker bäst om är Karin Valterssons gestaltande av Mikaelas hemmaliv, med en ganska oduglig man och små barn som behöver passas på. Något som också till slut väger upp mitt betyg är just slutet. Slutet är oväntat och väldigt bra! Det här är inte min favoritbok, men jag tror att de som gillar deckare kommer tycka om den här. Jag rekommenderar den till den som vill läsa en annorlunda spänningsroman, och det är ändå inte helt omöjligt att jag kommer läsa mer av Karin Valtersson i framtiden. Jag vill gärna se om hon kan överraska mig igen.
Betyg: 3 av 5

Titel: Angelika
Författare: Karin Valtersson
Sidor: 305
Förlag: Polaris
Utgiven: 2019

Stort tack till bokförlaget Polaris för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar