tisdag 4 juni 2019

”Här var det mörkt” av Tomas Kindenberg


”Om jag inte haft så bråttom i morse hade jag kastat en blick i spegeln och
upptäckt att jag hade mat mellan tänderna. Väldigt mycket mat. Och snor, droppandes ur näsan, ner på byxorna och den öppna gylfen. Skjortan i trasor.
Munnen ett svart hål, med något brunt rinnande ur mungipan.
Och själen, själen ska vi inte tala om.”
”Mat mellan tänderna”, ur Här var det mörkt

Man måste nog ha ganska sjuk humor för att till fullo uppskatta Tomas Kindenbergs mikronoveller, och det har jag. Novellerna, som är mörka och ofta med ett existentiellt djup, är också väldigt roliga. Hela samlingen genomsyras av en mörk humor, som jag kan tänka mig inte tilltalar alla, men mig går den verkligen hem hos. Men det är inte bara humorn som är bra. Språket i boken är fantastiskt och jag kommer på mig själv med att läsa flera av novellerna högt, bara för att de är så bra! Och de får mig att tänka. Det finns ett djup och ett mörker som sätter igång funderingar hos mig och som får mig att vilja läsa om alla noveller. Fredrik Tjernström har illustrerat med bilder som passar perfekt till texterna. Jag älskar nästan alla noveller i samlingen och jag kommer absolut läsa om Här var det mörkt många gånger i framtiden.
Betyg: 4,5 av 5

Titel: Här var det mörkt
Författare: Tomas Kindenberg
Illustrationer: Fredrik Tjernström
Sidor: 61
Förlag: Zoo Publishing
Utgiven: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar