måndag 24 juni 2019

”Olivia för alltid” av Julia Wickholm


Som baby lämnas Olivia på en sjukhustrappa. Hon växer upp i olika hem innan hon kommer till Lasse och Lena, som adopterar henne. Men så, i början av sommarlovet innan gymnasiet, hittar Olivia ett brev som hennes adoptivföräldrar gömt undan för henne, ett brev från hennes biologiska mormor. Olivia bestämmer sig för att leta upp sin mormor, och tillsammans med sin katt rymmer hon hemifrån. Men att vara på rymmen är inte lätt. Som tur är träffar hon Fenix och Pytte som bor i ett övergivet hus de kallar Solrosgården. Där samlas ungdomar som inte passar in någon annanstans. Men polisen letar efter Olivia och frågan är hur länge hon kan hålla sig gömd från omvärlden.
Olivia för alltid är en ganska typisk ungdomsroman om att finna sig själv och att vara den man är. Genom att söka efter sina föräldrar söker Olivia efter sin egen identitet. I skolan tillhör hon inte de populära och känner sig därför hemma i Solrosgården där hon träffar andra likasinnade. Hon får där bekräftelse på att det är okej att inte vara populär, att det är viktigare att vara sig själv. Karaktären Fenix är speciellt intressant då hen identifierar sig som varken kille eller tjej. Fenix behåller sin könlöshet boken igenom, även då det står klart att Olivia förälskat sig i hen. Ungdomslitteraturen innehåller ofta bra queera karaktärer och Fenix är absolut en av dem.
Jag tycker mycket om Olivia för alltid. Den är lättläst, trots sin allvarliga handling, och har ett språk som flyter på bra. Det märks att Julia Wickholm lägger in saker hon tycker om i handlingen, t.ex. katten Periwinkle och romanen Coraline av Neil Gaiman, och hon gör det på ett väldigt bra sätt. Boken håller ett bra tempo och jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Det som drar ner betyget lite för mig är den bakgrundshistoria vi får mot slutet av boken, som jag tycker var lite överdriven och inte riktigt trovärdig. Kanske är det något som jag som vuxen retar mig på, men som en tonåring inte skulle ha några problem med. Olivia för alltid är dock en väldigt bra bok, speciellt för att var en debutroman, och jag rekommenderar den varmt.
Betyg: 3,5 av 5

Titel: Olivia för alltid
Författare: Olivia Wickholm
Sidor: 180  
Förlag: Förlaget
Utgiven: 2019

Stort tack till Förlaget för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar