lördag 15 juni 2019

”Duktiga flickors guide till att sätta gränser och skita i vad andra tycker” av Alexandra Reinwarth


Tillhör du också generationen flickor som uppfostrats av samhället till att vara ”duktig” och ”lydig”? Blev du liksom jag placerad mellan de bråkiga pojkarna i klassrummet för att hålla koll på dem? Känner du att det är jobbigt att ständigt vara andra människor till lags? Då är det här boken för dig! Här får du tips och råd på hur du säger ifrån i allt från förhållanden till arbetssituationer. Du får exempel på när det är dags att ”göra slut” med vänner och vad som är oviktigt att lägga energi på. Alexandra Reinwarth berättar med stor humor om situationer i sitt eget liv så hon satt gränser och sagt nej till saker. På detta sätt vill hon inspirera andra kvinnor att göra detsamma. Till att sluta vara duktiga och ta tillbaka makten över sin tid.
Ibland när jag läser den här typen av böcker tänker jag att ”jag önskar att jag hade läst den här för 15 år sedan”. Och jag önskar att den här boken hade funnits när jag var ung och brydde mig mer om vad andra tyckte om mig. Idag känns mycket av det som står i den självklart för mig. Men det betyder absolut inte att jag inte tycker om boken eller tycker att den är mindre viktig. Tvärt om. Jag tycker om Duktiga flickors guide… och hur rolig den är. Jag har kul under läsningen och uppskattar Alexandra Reinwarths humoristiska skrivande. Jag tycker också att det är bra att böcker liknande den här finns på marknaden. Många kvinnor är fast i att vara duktiga och att vara alla till lags, och jag vill att alla dessa kvinnor ska läsa den här boken. Att säga nej till saker handlar inte om att vara otrevlig eller göra sig ovän med andra utan om att bestämma vad du vill göra med din tid och ditt liv. Många kvinnor skulle behöva läsa den här boken för att få se att det är möjligt att faktiskt säga ifrån ibland, utan att folk hatar dig för det.
Duktiga flickors guide till att sätta gränser och skita i vad andra tycker kanske inte lärde mig så mycket nytt, men den var lättläst och väldigt rolig. Om du vill bli peppad att säga nej till fler saker, vad gäller vänner, familj, arbete eller annat, så är det här en perfekt bok. Den är upplyftande, inspirerande och humoristisk, och väl värd att läsa.
Betyg: 3 av 5

Titel: Duktiga flickors guide till att sätta gränser och skita i vad andra tycker
Författare: Alexandra Reinwarth
Förlag: Bonnier fakta
Sidor: 181
Utgiven: 2016 (På svenska 2018)

Stort tack till Clara, Hanna och Sofia på Bonnier fakta för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar